3. Využívanie IKT vo vzdelávaní

Ikona prostriedku iDevice Ciele

1.Oboznámiť sa s pojmom informačné a komunikačné technológie

2. Definovať hlavné znaky, prínos a možnosti využitia vo vyučovacom procese

Ikona prostriedku iDevice Čo je IKT?

Pod pojmominformačné a komunikačné prostriedky zozumieme prostriedky, ktoré rôznymispôsobmi podporujú výučbu, štúdium a ďalšie aktivity v oblasti vzdelávania aspracovania a sprostredkovania informácií. Zahŕňajú v sebe:

           tradičné médiá ako televíziu, video arádio,

           osobné počítače s multimediálnoupodporou,

           vstupné a výstupné zariadenia,prostriedky na digitalizáciu, snímanie, riadenia a meranie,

           Internet a jeho služby,

           integrované edukačné programy (čižekomplexné počítačové prostredia pre učenie sa),

           prostriedky pre video-konferencie,

           e-mail,

           elektronické a programovateľnéhračky,

           automatické snímače, záznamníky a zariadenia na automatické vyhodnocovanie údajov.


Ikona prostriedku iDevice DT, IKT a iné

Nejednotnosť pomenovania technologických nástrojov, ktoré funkčne podporujú informačnú gramotnosť jedinca je spôsobená odlišnosťou postojového nazerania na termín. V súčasnosti je zaužívaným pojmom pojem digitálnych technológií (z angl. digital technology) a pojem informačných a komunikačných technológií (z angl. Information andCommunication Technologies, popr. term. digitálne médiá, z angl. digitalmedia, pozn. aut.).

Kalaš (2010) v kontexte pojmového vymedzenia odôvodňujepríčinu terminologickej rôznorodosti v rozdielnych pohľadoch natechnológie. Samotné technológie predstavujú podľa jeho slov informačnéa súčasne aj konštrukčné médium. Pojem informačných a komunikačnýchtechnológií (IKT) poukazuje natechnický aspekt, teda na to, že technológie sú výpočtové a komunikačné prostriedky,postupy a informačné zdroje, späté so zameraním na spracovávanie informácií,čo predstavuje prvý z pohľadov na technológie. Úlohou technológií akokonštrukčného média je pomáhať jednotlivcom tvoriť, skúmať, objavovať čivyjadriť myšlienky, teda komplexne sa rozvíjať. V kontexte oblasti vzdelávaniaa výchovy sa pojem digitálnych technológií javí ako príznačnejší.

 


Informačná gramotnosť © 2012 PaedDr. Stanislav Javorský all rights reserved