4. Počítač ako vyučovací prostriedok

Ikona prostriedku iDevice Ciele
1. Vymedziť možnosti počítača ako vyučovacieho prostriedku a definovať faktory a didaktické funkcie využitia počítača vo vyučovaní.

Ikona prostriedku iDevice Počítač vo výučbe- áno či nie?

Počítač, ako informačná a komunikačná technológia umožňuje dosiahnutie základných didaktických cieľov, ako je

  • poskytovanie učebných informácií,
  • precvičovanie učiva,
  • preverovanie vedomostí, a i.

Vyučovanie, pri ktorom počítač plní úlohu technického vyučovacieho prostriedku, označujeme tiež ako počítačom podporované vyučovanie. Podľa funkcionality pri praktickej aplikácii počítača vo výučbe je možné špecifikovať nasledovné roviny jeho implementácie:

1. Počítač pracujúci vo funkcii vyučovacieho stroja

Počítač musí byť vybavený vhodným didaktickým programom, ktorý umožňuje plniť stanovené didaktické ciele (napr. odovzdávať poznatky, zadávať úlohu, registrovať a hodnotiť odpovede študujúcich, usmerňovať ich činnosť a pod.)

Možnosti využitia počítača vo výučbe:

programové cvičenia v počítačových učebniach,

preverovanie vedomostí (didaktické testy prezentované a vyhodnocované počítačom)

samostatné štúdium programovaných učebných textov prezentovaných počítačom, a. i.

2. Počítač ako demonštračný prostriedok

Počítač umožňuje vyučujúcemu demonštrovať niektoré javy a procesy prostredníctvom simulačných programov alebo animovaných zobrazení (napr. znázorňovanie prietoku elektrického prúdu v kvapalinách a pod.). Do tejto oblasti možno zaradiť aj praktické ukážky použitia rôznych programov aplikačného typu v odborných predmetoch a simulovať špecifické javy (napr. ukážka riešenia elektronických obvodov). Prezentácia týchto informácií vyžaduje vytvoriť potrebné podmienky na pozorovanie obrazového výstupu z počítača v učebni (napr. použiť statickú projekciu prostredníctvom LCD displeja alebo veľkoplošný projekčný systém LCD, prípadne predviesť pripravenú ukážku na bežnom monitore po skupinách a pod.). Perspektívne možno očakávať väčšie rozšírenie multimediálnych programov v tejto oblasti.

3. Využitie počítača pri organizovaní vyučovacieho procesu (etapa plánovania, prípravy a vyhodnocovania vyučovacieho procesu)

Do tejto oblasti využitia počítačov možno zaradiť aj tieto činnosti:

  • generovanie zadaní úloh pre individuálnu činnosť študentov (napr. pre výpočtové cvičenia v odborných predmetoch),
  • využitie banky úloh pre potreby prípravy písomných kontrolných prác (vytlačenie zadaní úloh pre študentov a prehľadu výsledkov pre učiteľa),
  • využitie simulačných programov pri príprave laboratórnych experimentálnych prác (modelovanie určitého procesu),
  • vedenie evidencie o klasifikácii študentov, štatistické spracovanie študijných výsledkov a i.

Informačná gramotnosť © 2012 PaedDr. Stanislav Javorský all rights reserved