Výživa detí školského veku

Ikona prostriedku iDevice Ciele
  • vysvetliť rozdiely v potrebe živín u detí mladšieho a staršieho školského veku
  • poznať optimálne rozdelenie živín v potrave
  • osvojiť si všeobecné zásady z hľadiska príjmu živín pre tieto vekové kategórie
  • vedieť sa vyvarovať chybám vo výžive školských detí

Ikona prostriedku iDevice Kľúčové slová

mladší školský vek, starší školský vek, energetický príjem, sacharidy, tuky, bielkoviny, minerálne látky, vitamíny, stravovací režim, chyby vo výžive


Aké skupiny z hľadiska potreby živín rozlišujeme u detí školského veku?

V tomto období sa rozvíjajú telesné a psychické schopnosti, mohutnie svalstvo a kostra, zvyšuje sa telesná sila, rozvíjajú sa rozumové a umelecké vlohy, nadobúdajú sa neustále nové poznatky.

Rozlišujeme tu:

  • mladší školský vek (7 – 10 rokov)
  • starší školský vek (11 – 14 rokov)
  • obdobie dospievania (15 – 18 rokov)
img351_3

Vo výžive detí v mladšom školskom veku (7 – 10 rokov) sa rozdiely podľa pohlavia neuplatňujú. Uplatňujú sa však rozdiely podľa veku a tempa rastu prípadne fyzickej aktivity. Vo výžive starších detí sa plne uplatňujú rozdiely podľa pohlavia.

Celkové energetické a nutričné potreby detí sa s vekom a hmotnosťou tela zvyšujú, ale v prepočítaní na 1 kg hmotnosti tela sa znižujú.

Energetický príjem 7 – 10 ročných detí by mal predstavovať 9 000 kJ/deň, vo veku 11 – 14 rokov sa už uplatňujú rozdiely podľa pohlavia. Chlapci vo veku 11 – 14 rokov by mali denne prijať 10 500 kJ energie, zatiaľ čo dievčatám v tomto veku postačí príjem 10 000 kJ energie.

Aké je optimálne zastúpenie živín v strave?

Jednotlivé živiny by mali byť v strave zastúpené v optimálnom pomere:

  • bielkoviny: < 15 %
  • sacharidy: 55 – 60 %
  • tuky: < 30 %

 
O aké zásady sa máme pri príprave potravy opierať?

  • bielkoviny: viac ako 50 % živočíšne, menej ako 50 % rastlinné, ich príjem sa realizuje prostredníctvom mlieka, mliečnych výrobkov (najlepšie kyslomliečnych: živý jogurt, kefír, tvarohové nátierky, syry vyrobené z tvarohu), mäsa (uprednostňujeme hydinu, ryby, chudé bravčové a hovädzie mäso), vajíčok, strukovín (fazuľa, hrach, šošovica, sója) a zemiakov
  • tuky: energetický príjem z tukov by nemal prevyšovať 30 %. Uprednostňujeme maslo – mliečny tuk, rastlinné oleje – pre obsah nenasýtených mastných kyselín (olivový, slnečnicový, repkový), vyhýbame sa konzumácii bravčovej masti – pre vysoký obsah nasýtených mastných kyselín. Netreba zabúdať na skrytý obsah tuku v mäse a mlieku a výrobkov z nich. V strave treba zvýšiť konzumáciu morských rýb (obsah ω-3 mastných kyselín, vitamínov A a D a jódu)
  • sacharidy: odporúča sa uprednostňovať ich príjem vo forme zemiakov, ryže, cestovín, celozrnných výrobkov (tmavý chlieb a pečivo), v menšom množstve zaraďovať múčne jedlá, knedle a pod.
  • z minerálnych látok sú nevyhnutné vápnik (mlieko), horčík, železo (najmä u dievčat)
  • vitamíny: pre zvýšenie obranyschopnosti organizmu je dôležitá častá konzumácia ovocia a zeleniny (bohatých na vitamín C) – zásadne uprednostňujeme čerstvé ovocie a zeleninu (citrusy, čierne ríbezle, jahody, šípky, zelená paprika, brokolica, karfiol, kapusta, zemiaky), vitamíny skupiny B (celozrnné výrobky, mandle, oriešky) sú dôležité pre lepšiu koncentráciu pri učení, strava by mala byť tiež bohatá na potraviny s obsahom vitamínu A (pečeň, rybí tuk, vaječný žĺtok) a jeho provitamínu β-karoténu (rajčiny, mrkva, marhule), ktoré pomáhajú chrániť organizmus pred infekciou a sú dôležité pre lepšie videnie pri čítaní a prácu pri umelom osvetlení
  • optimálny stravovací režim je v tomto veku zvlášť dôležitý, optimálny je príjem 5 – 6 jedál za deň.
Ikona otáznika pros. iDevice Vyberte správnu odpoveď

1. Na dlhšie uchovanie pocitu sýtosti by ste ako zdroj energie zvolili:

  

a) jednoduché sacharidy (tvarohový koláč, knedle, biele pečivo…)

b) komplexné sacharidy (zemiaky, celozrnné výrobky, ovocie…)

Ikona iDevice Pouvažujte

Organizmus pre svoj zdravý vývoj potrebuje i tuky. Ktoré by sme mali zaraďovať do jedálnička detí v školskom veku?

Ikona iDevice „Doplňovačka“

Dievčatá v školskom veku by mali vo väčšom množstve konzumovať pečeň, mäso, strukoviny, špenát a celozrnné obilniny, pretože sú výborným zdrojom , ktorého potreba je v tomto veku u dievčat zvýšená.

  

img357_3

Raňajky

Jedným z najrozšírenejších nedostatkov našej výživy je rýchle konzumovanie jednotvárnych, málo výdatných raňajok resp. neraňajkovanie. Platí to nielen pre dospelých, ale žiaľ, aj pre deti. Výskum potvrdil, že vôbec neraňajkuje 13 % detí. Kompletné raňajky uvádzalo len 39 % detí. Z prijatých raňajok má dieťa čerpať silu v doobedňajších hodinách. Preto by dieťa nemalo ísť do školy hladné, ani vtedy, keď si to samo želá. Raňajkovať treba v pokoji a pretože jedlo vnímame komplexne všetkými zmyslami, musí byť chuť, vôňa, konzistencia a farba jedla vhodne zladená a vkusne upravená. Takto podmienená reflexná činnosť vyššej nervovej sústavy prispieva k správnemu tráveniu a využitiu živín v prospech zdravia. Vzorové raňajky: mliečny nápoj, celozrnný chlieb s pomazánkou na báze rastlinného masla (sardinková, syrová, drožďová, tvarohová…), zelenina (reďkovka, paprika, paradajka, cibuľka…), ovocný džús. Po takýchto raňajkách môže byť desiata ľahšia, často stačí kyslomliečny výrobok a ovocie. Navyše v čase obeda je dieťa primerane lačné a zje kompletný obed.

img358_3

Desiata

Desiata má byť malým zajedaním medzi raňajkami a obedom. Najvhodnejšie je mlieko, jogurt, šľahaný tvaroh, alebo ovocie, nanajvýš s prídavkom chlebíka. Sýta desiata môže vyvolať malátnosť, únavu, ospanlivosťnesústredenosť ako prirodzený dôsledok prekrvenia tráviacich orgánov a odkrvenia mozgu. Sýtu desiatu deti často nestrávia a prichádzajú k obedu polonasýtené. Obed zjedia s nechuťou. Neslobodno zabúdať, že predpoklad zdravého jedenia je vyprázdnený žalúdok od predchádzajúceho jedla a pocit hladu.

img359_3

Obed

Najvýdatnejším denným jedlom je obed, ktorý hradí straty energie i biologicky cenných výživových zložiek počas dopoludňajších hodín. Poskytuje telu najväčšie množstvo živín. Súčasťou obeda je polievka, ktorá zaisťuje časť príjmu tekutín a prispieva k zvyšovaniu biologickej hodnoty obeda obsahom zeleniny, strukovín, mlieka a pod. Typ polievky je však treba zladiť so zložením celého obeda. Pokiaľ deti polievky nejedia, vynahradzujú si často potrebné tekutiny oveľa väčším objemom sladených nápojov po obede, čo je nesprávne hlavne u tých, ktorí majú sklon k nadváhe. Pohár čaju alebo minerálnej vody je však na mieste. Miesto klasických múčnikov bohatých na sacharidy, sú z hľadiska racionálnej výživy správnejšie mliečne a tvarohové krémy a ovocie.

img360_3

Olovrant

Olovrant sa podieľa hlavne na úhrade tekutín a časti energie. Mal by obsahovať opäť niektorý druh mliečneho nápoja. Pretože deti majú v popoludňajších hodinách určitú pohybovú aktivitu, pridávame k nápoju kúsok pečiva alebo chleba. Náplň olovrantov a desiat je treba naplánovať tak, aby sa vzájomne doplňovali a neboli úplne rovnaké. I oni pomáhajú k vytvoreniu zdravých výživových zvyklostí.

Večera

Večera dodáva telu opäť rad dôležitých živín, je však menej výdatná ako obed. Snažíme sa pripravovať ľahšie pokrmy, takmer diétneho typu, pričom ich základnou potravinou je mlieko, mäso, zemiaky alebo nenafukujúca zelenina. Pre deti je dôležité, aby mali zaistený kľudný spánok, ktorý by nebol rušený príliš intenzívnymi tráviacimi pochodmi.

Ikona otáznika pros. iDevice Vyberte správnu odpoveď

Príjem potravy v priebehu dňa by sme mali:

  

a) rozdeliť do viac menších dávok, pričom obed by mal byť z hľadiska príjmu živín najvýdatnejší

b) sústrediť najmä do ranných hodín

c) pre správny vývoj plne postačujú tri energeticky výdatné jedlá za deň

img363_3

Aké sú najčastejšie chyby vo výžive školských detí?

  • jednostranný, málo pestrý jedálny lístok, nedostatočná dávka mlieka a mliečnych výrobkov, ovocia a zeleniny
  • nadmerná spotreba múčnych jedál, sladkostí, sladkých nápojov
  • nadmerné konzumovanie tukov, vyprážaných jedál
  • zlý vzor dospelých, nedodržiavanie hygienických návykov, zlé stolovanie
  • nedostatok času na zjedenie raňajok, raňajkovanie v behu, často úplne vynechanie raňajok
Ikona prostriedku iDevice Zhrnutie

Vo výžive detí v mladšom školskom veku (7 – 10 rokov) sa rozdiely podľa pohlavia neuplatňujú. Uplatňujú sa však rozdiely podľa veku a tempa rastu prípadne fyzickej aktivity. Vo výžive starších detí sa vo výžive plne uplatňujú rozdiely podľa pohlavia. V strave detí dbáme na primeraný príjem:

  • bielkovín: živý jogurt, kefír, tvarohové nátierky, syry vyrobené z tvarohu, hydina, ryby, chudé bravčové a hovädzie mäso, vajíčka, strukoviny a zemiaky
  • tukov: maslo, rastlinné oleje, morské ryby
  • sacharidov: zemiaky, ryža, cestoviny, celozrnné výrobky (tmavý chlieb a pečivo), v menšom množstve zaraďovať múčne jedlá, knedle a pod.
  • minerálnych látok: vápnik, horčík, železo
  • vitamínov: vitamínu C, skupiny B a vitamín A

Ikona prostriedku iDevice Doplňujúca literatúra

KUNOVÁ, V. 2004. Zdravá výživa. Bratislava : Grada Publishing, a. s. vyd. 1., 2004. ISBN 80-247-0736-5.

Magula, Daniel a i. 2001. Výživa a zdravie. 1. vyd. Nitra : SPU, 2001. 159 s. ISBN 80-7137-948-4.

VOJTAŠŠÁKOVÁ, A. – KOVÁČIKOVÁ, E. – SIMONOVÁ, E., 2000. Potravinové tabuľky. 1.vyd. Bratislava : VÚP, 2000. 204s.

BÉDEROVÁ, Alžbeta 2002. Prečo treba raňajkovať? In: Rodina a škola, roč. 50, 2002, č. 6, s. 31