Príprava grafického projektu 1Pri riešení grafického projektu budeme predpokladať, že poznáme všetky princípy spomínané počas tvorby textovej verzie a pridáme viacero ďalších. Pred začatím samotnej fázy programovania, vykonáme niekoľko prípravných fáz. V prvej fáze zostavíme knižnicu grafických a zvukových súborov, ktoré použijeme v rámci projektu. V tejto kapitole stručne opíšeme jeden z možných postupov prípravy, pričom pripravená knižnica je k dispozícii na prevzatie na jej konci. Netreba pripomínať, že tvorba grafiky je tvorivý proces. Koniec koncov, aj programovanie je tvorivá činnosť, avšak vyžaduje iný druh tvorivosti užšie spojenej s procesom myslenia než predstavivosti… Pri tvorbe grafiky môžeme využiť rozmanité prístupy. Záleží od našich možností a schopností. Vždy je dobré urobiť si najskôr skice pripravovaného materiálu, a potom zvoliť vhodný spôsob jeho prevedenia do grafickej podoby. (Súbor: graph-library-kapusta-draft.png) My sme zvolili vektorový spôsob kreslenia grafiky. Na vytvorenie všetkých postavičiek sme použili voľne dostupný vektorový grafický editor Inkscape (http://inkscape.org/). Skice sme naskenovali, vložili na podklad kresby a postupne prekreslili do vektorovej grafickej podoby, ktorú sme neskôr rozanimovali. (Súbor: graph-kapusta-creation-smaller.png) Postupne, postavičku po postavičke, fázu po fáze sme vytvorili 20 samostatných grafických súborov vo formáte PNG, na ktorých sú zachytené fázy pohybu pasažierov pohybujúcich sa doľava a doprava a prievozník obrátený hlavou doprava a doľava. (Súbor: graph-library.png) (Súbor: graph-library-vlk.png) Na úpravu zvukových súborov sme použili voľne dostupný zvukový editor Audacity (http://audacity.sourceforge.net/). Spracovali sme 6 samostatných zvukových efektov vo formáte WAV určených pre ozvučenie pasažierov, prievozníka, požierania a víťazného záveru hry. (Súbor: sound-vlk-creation.png) Všetky súbory sme pomenovali takým spôsobom, aby sme ich mohli v projekte čo najjednoduchšie načítať. Dotýka sa to najmä názvov grafických súborov, pre ktoré sme si zvolili jednotný predpis – meno súboru sa začína názvom grafického objektu (napríklad vlk), potom nasleduje označenie smeru, akým je objekt obrátený (ľ – doľava; p – doprava) a nakoniec číslo fázy pohybu (napr.: vlk-ľ-1.png, koza-p-2.png…). Ak je číslo fázy pohybu zamlčané (napr.: prievozník-ľ.png, kapusta-p.png…), znamená to, že tento grafický súbor buď zobrazuje objekt v statickej polohe, alebo objekt vôbec nie je animovaný. Štyri zvukové súbory určené na ozvučenie objektov pri pohybe pozostávajú iba z názvu objektu (napr.: prievozník.wav, vlk.wav…). Dva zvukové súbory sprevádzajúce úspešný a neúspešný záver hry sme nazvali: potlesk.wav a jedenie.wav. Spôsob pomenovania súborov budeme považovať internú dohodu platnú v rámci projektu. Ešte sa k nej v niektorej z nasledujúcich kapitol vrátime. Príloha 7 – knižnica súborov grafického projektu |