Didaktická funkcia počítača vo výučbe

Počítač ako materiálno-pedagogický prostriedok nám umožňuje:

  • krátkom čase si uložiť veľa informácií do pamäti, následne ich spracovať a spätne ich vyvolať,
  • pracovať spoľahlivo, čo sa môže využiť špeciálne pri experimentoch,
  • slúžiť pri obsažnejšom poznávaní objektov a znázornení súvislosti medzi poznávanými objektmi,
  • pomáhať pri spracovávaní problémov,
  • preniknúť do problémov a ich riešení. 
Ikona prostriedku iDevice PC a jeho didaktický vplyv

Počítač je jedným z interaktívnych didaktických prostriedkov, zastávajúceho nasledovné funkcie:

 


 

1. Motivačná funkcia

Z pohľadu PC ako motivačného nástroja je možné optimalizovať učebný proces využívaním pri:

  • strategickej motivácii, ktorá vyplýva zo zamerania jednotlivca, je daná dlhodobými potrebami a určuje charakter jeho činnosti
  • konkrétnej motivácii (ekv. taktická motivácia), kedy vzájomným pôsobením vonkajších a vnútorných motivačných dispozícií vznikajú konkrétne motívy aktuálnej činnosti. (záujem o konkrétnu cielenú činnosť)

Implementačné možnosti sú (o.i.) modifikované aj motivačným základom žiaka (teda motivačnými dispozíciami študenta, napr. zvedavosť objaviteľa, radosť z nových poznatkov a úspechov atď.)

2. Informačná funkcia

Hlavnou úlohou je sprostredkovanie a prenos informačných faktov a zovšeobecnených vedomostí do pamätí študenta. Formy realizácie výučby sú:

  • výklad,
  • prednáška,
  • štúdium učebnice,
  • sledovanie záznamu,
  • priame pozorovanie
Využívaním PC sa do pamäte žiaka ukladajú pojmy, fakty, či operácie (fyzické alebo myšlienkové).

3. Riadiaca funkcia

Je úzko spojená s informačnou funkciou a spočíva v kontrole účinnosti pedagogického procesu a jeho vplyvu na študenta. Prostredníctvom počítača sa prenáša nielen množstvo informácií, ale môže sa riadiť výmena názorov učiaceho sa s objektom poznávania a to prostredníctvom príkazov a spôsobom spracovania učebného obsahu.

4. Racionalizačná funkcia

PC môže poslúžiť ako nástroj racionalizácie vyučovania. Racionalizácia procesu výučby je možná v týchto smeroch:

  • racionalizácia a intenzifikácia celkového učebného obsahu, ktorý je rovnaký pre všetkých študentov
  • diferenciácia vo vzťahu k jednotlivým študentom, čím napomáha v dosahovaní optimálnych výsledkov pri zohľadňovaní ich individuálneho tempa.

Tieto základné didaktické funkcie počítača vo vyučovacom procese pôsobia komplexne a možno ich vyšpecifikovať len teoretickou analýzou. Pre optimalizáciu pedagogických procesov je potrebné vedome a účinne využívať funkcie počítača ako jedného z najmodernejších učebných prostriedkov.


Informačná gramotnosť © 2012 PaedDr. Stanislav Javorský all rights reserved