Digitálna kompetencia ako sociálny fenomén

Medzinárodná komisia UNESCO definovala v programe Vzdelávanie pre 21. storočie nasledovné piliere vzdelávania ako základ moderného vzdelávania:

Učiť sa poznávať:

- osvojenie do hĺbky

Súčasne to znamená učiť sa učiť  – využívať vzdelávacie príležitosti celoživotne – ovládať nástroje poznávania, pomocou ktorých môže človek bádať, skúmať, byť zvedavý, chápať nové, rozvíjať svoju osobnosť po celý život (Skutočný poznatok je ten, ktorý človek skonštruuje sám).


Učiť sa konať:

- osvojiť profesijné zručnosti a kompetencie

Vyrovnávať sa s rôznymi sociálnymi a pracovnými situáciami, pracovať v tímoch, učiť sa byť aktívnym riešiteľom životných situácií, nebyť pasívnym, manipulovaným objektom, učiť sa slobodne rozhodovať.


Učiť sa žiť spoločne:

- pracovať s inými ľuďmi, riešiť konflikty (rešpektovať hodnoty pluralizmu, vzájomného porozumenia, tolerovať a vážiť si, kooperovať s nimi, a pod.)


Učiť sa byť autentickou osobnosťou:

- osobnosťou, ktorá vie, čo chce, riadi vlastný život, nachádza zmysel svojho života, identitu (rozvíjať osobnosť vo sfére kognitívnej, psychomotorickej, socioafektívnej, sebareflektovať, autoregulovať správanie, kriticky myslieť, učiť osobnej zodpovednosti)

(UNESCO: Vzdelávanie pre 21. storočie in Turek, 2008, s. 203)
Ikona prostriedku iDevice Na pozadí kľúčových kompetencií

Kľúčové kompetencie predstavujú zvnútornený, vzájomne prepojený súbor nadobudnutých vedomostí, zručností, schopností, postojov a hodnotových orientácií, ktoré sú životne dôležité pre kvalitný rozvoj osobnosti jednotlivca, jeho aktívne zapojenie sa do spoločnosti, efektívne uplatnenie v zamestnaní a pre jeho celoživotné vzdelávanie. Ich cieľom je pripraviť človeka pre uplatnenie sa v reálnom živote európskeho priestoru a pre celoživotné vzdelávanie.

Kompetencie plnia predovšetkým ekonomickú funkciu a zároveň vyvíjajú snahu o rozvoj jedinca pre informačnú spoločnosť 21.storčia.

Pomáhajú:

· napĺňať požiadavky na funkčnú gramotnosť pracovníkov

t.j. schopnosť prispôsobovať sa zmenám v meniacom sa prostredí, meniť svoju kvalifikáciu v súlade s požiadavkami trhu, udržať si zamestnanie, či získať nové

· rozvíjať možnosti individuálneho rozvoja jedinca tak, aby bol schopný plnohodnotne prežívať kvalitný život, zameriavajúc sa predovšetkým na jeho praktický ráz

t.j. komunikovať v materskom a vo svetovom jazyku, pracovať s digitálnymi technológiami, osvojiť si základy matematického myslenia, samostatne riešiť problémy, schopnosť učiť sa, získať sociálne a občianske schopnosti, zmysel pre iniciatívu, podnikavosť a kultúrne povedomie.

ROZDELENIE KĽÚČOVÝCH KOMPETENCIÍ

1. komunikácia v materinskom jazyku

2. komunikácia v cudzích jazykoch

3. kompetencie v matematike a základné kompetencie v oblasti prírodných vied a techniky

4. digitálna kompetencia

5. naučiť sa učiť

6. spoločenské a občianske kompetencie

7. iniciatívnosť a podnikavosť

8. kultúrne povedomie a vyjadrovanie

(Úradný vestník EÚ, 31.12.2006)


Informačná gramotnosť © 2012 PaedDr. Stanislav Javorský all rights reserved