Digitálna kompetencia a vyučovací proces

Široké spektrum využívania digitálnych technológií podporuje myšlienku rozvoja digitálnej gramotnosti vo všetkých spoločenských oblastiach, teda aj oblasti výchovno-vzdelávancieho procesu. Výskumná správa POLICY BRIEF poukazuje na to, že na zabezpečenie rozvoja digitálnej gramotnosti žiakov je nutné zabezpečiťvyužívanie digitálnych technológií na ich:

  • učenie,
  • vyhľadávanie informácií,
  • realizáciu, tvorbu a riešenie úloh (používať digitálne nástroje a médiá, pracovať s informáciami (vyhľadávať, hodnotiť, vytvárať kritické postoje)

(Digital Competence for Lifelong Learning, POLICY BRIEF Authors: Kirsti Ala-Mutka, Yves Punieand Christine Redecker)

 

Je zrejmé, že rozvoj digitálnej gramotnosti žiakov priamo závisí od miery rozvoja digitálnej gramotnosti učiteľa (ekv. v príp. informačnej gramotnosti). Overovanie a hodnotenie digitálnych kompetencií a miery ich osvojenia jednotlivcom je komplexným problémom, ktorým sa dlhodobo zaoberá aj certifikácia ECDL (Európsky vodičský preukaz na počítač). Základom ECDL je štandard, ktorý určuje požadované vedomosti a zručnosti v oblasti IKT prostredníctvom štandardizovanej, medzinárodne uznávanej testovacej metodiky. Rámcový záber testovania je rozdelený do siedmych oblastí – základy informačných a komunikačných technológií, práca s počítačom a správa súborov, spracovanie textu, tabuľkový kalkulátor, používanie databáz a prezentácia. (http://www.ecdl.sk/certifikacia-ecdl) Oblasti testovania sú nevyhnutným základom pre získavanie digitálnej kompetencie, súčasťou ktorej je kritické myslenie, digitálna príslušnosť, či technologické operácie a koncepty.

Ikona prostriedku iDevice Digitálna kompetencia ISTE NETS

Štandardizácia oblashu digitálnej kompetencie NETS (National Educational Technology Standards)potrebnej pre učiteľov a študentov a ich nadobúdanie v rámci vyučovania je podľa ISTE (International Society for Technology in Education) rozdelená na oblasti, ktoré komplexne rozvíjajú vedomosti a zručnosti študenta z oblasti informačných a komunikačných technológií, práce s informáciami, konštruovania nových vedomostí, komunikácie a spolupráce, kritického myslenia a digitálnej príslušnosti. Obsahové zameranie jednotlivých celkov má prispieť k celkovému rozvoju a konštruovania vedomostí tak, aby sa študent dokázal uplatniť v profesijnom živote. (ISTE)


Informačná gramotnosť © 2012 PaedDr. Stanislav Javorský all rights reserved