ISTE NETS*T

Ikona prostriedku iDevice Digitálna kompetencia učiteľov v oblasti digitálnych technológií podľa ISTE

Spoločnosť ISTE súčasne vyvíja štandardizáciu, ktorá definuje, čo predstavuje obsah digitálnej kompetencie učiteľov NETS*T (National Educatioanl Technology Standards for Teachers).

1. Technologické procesy a koncepcie

Učitelia spoľahlivo chápu podstatu technologických procesov a koncepcií. Učitelia:

majú základné vedomosti, zručnosti a rozumejú koncepciám spojeným s IKT;

sú schopní súvislého nárastu v poznaní technológií a zručnostiach, aby boli schopní udržať krok so súčasnými a novo sa objavujúcimi technológiami.

2. Plánovanie a navrhovanie prostredia pre vyučovací proces

Učitelia plánujú a navrhujú efektívne prostredie pre vyučovací proces s podporou technológií. Učitelia sú schopní:

navrhnúť vhodné učebné postupy, využívajúce stratégie učenia s podporou technológií, zohľadňujúc rozmanité potreby žiakov;

aplikovať aktuálne výsledky výskumu do vyučovania prostredníctvom technológií a pri plánovaní výukového prostredia;

identifikovať a vyhľadávať technológie a vyhodnocovať ich účelnosť a vhodnosť pre výučbu;

vytvárať plány riadenia technologických zdrojov podľa obsahu vzdelávacích aktivít;

vytvárať plány riadenia výučby žiakov v prostredí s podporou technológií.

3. Vyučovací proces, štúdium a študijný plán

Učitelia realizujú študijné plány, ktoré zahŕňajú vyučovacie stratégie s podporou technológií tak, aby aktivizovali žiakov. Učitelia sú schopní:

uľahčiť žiakom získavanie rozšírených skúseností s technológiami;

použiť technológie na podporu vyučovacích stratégií orientovaných na naplnenie rozmanitých potrieb žiaka;

použiť technológie, aby rozvíjali žiacke zručnosti vyššieho rádu a tvorivosť;

usmerňovať žiakove aktivity pri učení sa vo vyučovacom prostredí s podporou technológií.

4. Hodnotenie žiakov a vyhodnocovanie vyučovacieho procesu

Učitelia využívajú technológie na uľahčenie postupov efektívneho hodnotenia žiakov a vyhodnocovania vyučovacieho procesu. Učitelia sú schopní:

využívať technológie na hodnotenie efektívnosti výučby využitím množstva hodnotiacich techník.

používať technológie pre zber a analýzu dát, interpretáciu a oznamovanie výsledkov, aby zlepšili prípravu a aktivizovali žiakov.

používať rôzne metódy vyhodnocovania, aby určili primerané použitie technologických zdrojov pre učenie sa, komunikáciu a produktivitu.

5. Produktivita učiteľov a ich profesionálna prax

Učitelia využijú IKT, aby zlepšili svoju produktivitu a profesionálnu prax. Učitelia sú schopní:

využívať technologické zdroje pre trvalý profesionálny rast a v celoživotnom vzdelávaní;

neustále vyhodnocovať a starostlivo premýšľať o profesionálnej praxi, aby dokázali urobiť správne rozhodnutia týkajúce sa použitia IKT ako podpory pre výučbu;

používať IKT na zvýšenie vlastnej produktivity;

používať IKT na komunikáciu a spoluprácu s kolegami, rodičmi a verejnosťou za účelom naučiť žiakov učiť sa.

6. Sociálne, etické, právne a spoločenské otázky

Učitelia rozumejú sociálnym, etickým, zákonným a ľudským otázkam, ktoré súvisia s použitím IKT na školách a toto porozumenie aplikujú v praxi. Učitelia sú schopní:

formovať postoje a vyučovať zákonné a etické normy spojené s využívaním IKT;

používať technológie, aby umožnili žiakom využívanie rôznych podkladov, charakteristických vlastností a schopností;

určovať a využívať technológie, ktoré potvrdzujú rôznorodosť žiakov;

podporovať bezpečné a zdravé využívanie technológií;

uľahčovať spravodlivý prístup k technológiám pre všetkých žiakov. (ISTE, 2000)


Informačná gramotnosť © 2012 PaedDr. Stanislav Javorský all rights reserved