3. Využívanie IKT vo vzdelávaní

1.Oboznámiť sa s pojmom informačné a komunikačné technológie
2. Definovať hlavné znaky, prínos a možnosti využitia vo vyučovacom procese

Pod pojmominformačné a komunikačné prostriedky zozumieme prostriedky, ktoré rôznymispôsobmi podporujú výučbu, štúdium a ďalšie aktivity v oblasti vzdelávania aspracovania a sprostredkovania informácií. Zahŕňajú v sebe:
• tradičné médiá ako televíziu, video arádio,
• osobné počítače s multimediálnoupodporou,
• vstupné a výstupné zariadenia,prostriedky na digitalizáciu, snímanie, riadenia a meranie,
• Internet a jeho služby,
• integrované edukačné programy (čižekomplexné počítačové prostredia pre učenie sa),
• prostriedky pre video-konferencie,
• e-mail,
• elektronické a programovateľnéhračky,
• automatické snímače, záznamníky a zariadenia na automatické vyhodnocovanie údajov.

Nejednotnosť pomenovania technologických nástrojov, ktoré funkčne podporujú informačnú gramotnosť jedinca je spôsobená odlišnosťou postojového nazerania na termín. V súčasnosti je zaužívaným pojmom pojem digitálnych technológií (z angl. digital technology) a pojem informačných a komunikačných technológií (z angl. Information andCommunication Technologies, popr. term. digitálne médiá, z angl. digitalmedia, pozn. aut.).
Kalaš (2010) v kontexte pojmového vymedzenia odôvodňujepríčinu terminologickej rôznorodosti v rozdielnych pohľadoch natechnológie. Samotné technológie predstavujú podľa jeho slov informačnéa súčasne aj konštrukčné médium. Pojem informačných a komunikačnýchtechnológií (IKT) poukazuje natechnický aspekt, teda na to, že technológie sú výpočtové a komunikačné prostriedky,postupy a informačné zdroje, späté so zameraním na spracovávanie informácií,čo predstavuje prvý z pohľadov na technológie. Úlohou technológií akokonštrukčného média je pomáhať jednotlivcom tvoriť, skúmať, objavovať čivyjadriť myšlienky, teda komplexne sa rozvíjať. V kontexte oblasti vzdelávaniaa výchovy sa pojem digitálnych technológií javí ako príznačnejší.
Informačná gramotnosť © 2012 PaedDr. Stanislav Javorský all rights reserved