1. Teoretická reflexia informačnej gramotnosti
1.Oboznámiť sa s pojmom informačnej gramotnosti
2. Definovať hlavné znaky informačne gramotného jedinca
Alvin a Heidi Tofflerovi publikovali teoretickú štúdiu, v rámci ktorej sa venovali otázke sociálnej transformácie spoločnosti a jej dopadu na civilizáciu. Sociálna premisa, ako aj transformácia 1., 2. a 3. vlny naznačujú sociálny kurz a naznačujú celospoločenské smerovanie. V kontexte sociálnych zmien je možné sledovať a lepšie porozumieť významu informačnej gramotnosti, jej prínosu a úlohy na pozadí sociálnych zmien.
Definičné snahy o všeobecne presné pojmové vymedzenie súpredmetom širokých akademicko-výskumných diskusií. Nasledujúce vyjadrenia predstavujú príklady pojmového uchytenia v rôznych spoločenských kontextoch.Obsahová paralela jednotlivých pohľadov poodhaľuje široké spektrum obsahuzamerania informačnej gramotnosti, ako aj oblasti, ktoré presahuje. „Informačná gramotnosť je schopnosť rozpoznať potrebu informácií, identifikovať alokalizovať vhodné informačné zdroje, získať prístup k informáciám obsiahnutých v týchto zdrojoch, hodnotiť kvalitu získaných informácií, rozpoznať informáciea využívať informácie efektívne." (Doyle, 1992) _________ „Informačná gramotnosť je súbor schopností,ktoré vyžadujú u jednotlivcov spoznať, kedy je informácia potrebná ajednotlivec má schopnosť nájsť, vyhodnotiť a efektívne využívať potrebnéinformácie." (Association of College and Research Library,2000) _________
Informačná gramotnosť © 2012 PaedDr. Stanislav Javorský all rights reserved