1. Teoretická reflexia informačnej gramotnosti

Ikona prostriedku iDevice Ciele kapitoly

1.Oboznámiť sa s pojmom informačnej gramotnosti

2. Definovať hlavné znaky informačne gramotného jedinca


Ikona prostriedku iDevice Čo je informačná gramotnosť?

Alvin a Heidi Tofflerovi publikovali teoretickú štúdiu, v rámci ktorej sa venovali otázke sociálnej transformácie spoločnosti a jej dopadu na civilizáciu. Sociálna premisa, ako aj transformácia 1., 2. a 3. vlny naznačujú sociálny kurz a naznačujú celospoločenské smerovanie. V kontexte sociálnych zmien je možné sledovať a lepšie porozumieť významu informačnej gramotnosti, jej prínosu a úlohy na pozadí sociálnych zmien.

Definičné snahy o všeobecne presné pojmové vymedzenie súpredmetom širokých akademicko-výskumných diskusií. Nasledujúce vyjadrenia predstavujú príklady pojmového uchytenia v rôznych spoločenských kontextoch.Obsahová paralela jednotlivých pohľadov poodhaľuje široké spektrum obsahuzamerania informačnej gramotnosti, ako aj oblasti, ktoré presahuje.

_________

Informačná gramotnosť je schopnosť rozpoznať potrebu informácií, identifikovať alokalizovať vhodné informačné zdroje, získať prístup k informáciám obsiahnutých v týchto zdrojoch, hodnotiť kvalitu získaných informácií, rozpoznať informáciea využívať informácie efektívne." (Doyle, 1992)

_________
 
„Informačná gramotnosť je schopnosť lokalizovať,hodnotiť a používať informácie, aby sa človek stal samostatným, nezávislým,celoživotne sa učiacim jedincom.“ (South Association of Colleges and Schools,1996)

_________

 Informačná gramotnosť je súbor schopností,ktoré vyžadujú u jednotlivcov spoznať, kedy je informácia potrebná ajednotlivec má schopnosť nájsť, vyhodnotiť a efektívne využívať potrebnéinformácie." (Association of College and Research Library,2000)

 _________

Informačná gramotnosť zahŕňa znalosti voblasti informačných potrieb a záujmov, je to schopnosť identifikovať,vyhľadať, hodnotiť, organizovať a efektívne vytvárať informácie. Je jednou zpodmienok pre efektívne uplatnenie sa v informačnej spoločnosti." (US National Commission on Library andInformation Science, 2003)

 

 



Informačná gramotnosť © 2012 PaedDr. Stanislav Javorský all rights reserved