Prvky informačnej gramotnosti

Vedci z britskej agentúry SCONUL (Society for College, National and University Libraries) vytvorili model informačnej gramotnosti, ktorý identifikuje 7 hlavných prvkov:
• schopnosť
rozlíšiť spôsoby, akými možno prekonať nedostatok informácií;
• schopnosť
vytvoriť stratégiu pre nájdenie informácie;
• schopnosť
nájsť a získať informácie;
• schopnosť
porovnať a hodnotiť informácie získané z rozličných zdrojov;
• schopnosť organizovať, aplikovať a komunikovať informácie iným (ľuďom) spôsobom vhodným k situácii. (spracované podľa Information Skills for Higher Education)

Združenie amerických knižníc (American Library Association) definovalo deväť hlavných znakov informačne gramotného jedinca:
• schopnosť primerane a účinne
získavať informácie,
• schopnosť kriticky a
kvalifikovane posudzovať a hodnotiť informácie,
• schopnosť správne a tvorivo
používať informácie,
• schopnosť vyhľadávať
informácie súvisiace s osobnými záujmami a potrebami,
• schopnosť náležite si zvážiť
literatúru ako aj ďalšie tvorivé vyjadnenia informácií,
• snaha o dokonalosť pri
vyhľadávaní informácií a vytváraní nových poznatkou,
• uvedomenie si významu
informácií pre demoktratickú spoločnosť,
• dodržanie etických pravidiel v
súvislosti s informáciami a kominikačnýcm a informačnými technilógiami,
• schopnosť uvedomiť
spolupodieľať sa na práci skupín pri vytváraní a rozvíjaní informácií.
Obr.1: Oblasti informačnej gramotnosti
_________________
Obr.2: Požadované schopnosti informačne
gramotného jedinca
Informačná gramotnosť © 2012 PaedDr. Stanislav Javorský all rights reserved