4. Počítač ako vyučovací prostriedok
Počítač, ako informačná a komunikačná technológia umožňuje dosiahnutie základných didaktických cieľov, ako je
- poskytovanie učebných informácií,
- precvičovanie
učiva,
- preverovanie vedomostí, a i.
Vyučovanie, pri ktorom počítač plní úlohu technického vyučovacieho prostriedku, označujeme tiež ako počítačom podporované vyučovanie. Podľa funkcionality pri praktickej aplikácii počítača vo výučbe je možné špecifikovať nasledovné roviny jeho implementácie:
1. Počítač pracujúci vo funkcii vyučovacieho stroja
Počítač musí byť vybavený vhodným didaktickým programom,
ktorý umožňuje plniť stanovené didaktické ciele (napr. odovzdávať poznatky,
zadávať úlohu, registrovať a hodnotiť odpovede študujúcich, usmerňovať ich
činnosť a pod.)
Možnosti využitia počítača vo
výučbe:
• programové cvičenia v počítačových učebniach,
• preverovanie vedomostí (didaktické testy prezentované a
vyhodnocované počítačom)
• samostatné štúdium programovaných učebných textov
prezentovaných počítačom, a. i.
2. Počítač ako demonštračný prostriedok
Počítač umožňuje vyučujúcemu demonštrovať niektoré javy a procesy
prostredníctvom simulačných programov alebo animovaných zobrazení (napr.
znázorňovanie prietoku elektrického prúdu v kvapalinách a pod.). Do tejto
oblasti možno zaradiť aj praktické ukážky použitia rôznych programov
aplikačného typu v odborných predmetoch a simulovať špecifické javy (napr. ukážka riešenia elektronických
obvodov). Prezentácia týchto informácií vyžaduje vytvoriť potrebné podmienky na
pozorovanie obrazového výstupu z počítača v učebni (napr. použiť statickú
projekciu prostredníctvom LCD displeja alebo veľkoplošný projekčný systém LCD,
prípadne predviesť pripravenú ukážku na bežnom monitore po skupinách a pod.).
Perspektívne možno očakávať väčšie rozšírenie multimediálnych programov v tejto
oblasti.
3. Využitie počítača pri organizovaní vyučovacieho procesu (etapa plánovania, prípravy a vyhodnocovania vyučovacieho procesu)
Do tejto oblasti využitia počítačov možno zaradiť aj tieto činnosti:
- generovanie zadaní úloh pre individuálnu činnosť študentov (napr. pre výpočtové cvičenia v odborných predmetoch),
- využitie banky úloh pre potreby prípravy písomných kontrolných prác (vytlačenie zadaní úloh pre študentov a prehľadu výsledkov pre učiteľa),
- využitie simulačných programov pri príprave laboratórnych experimentálnych prác (modelovanie určitého procesu),
- vedenie evidencie o klasifikácii študentov, štatistické spracovanie
študijných výsledkov a i.
Informačná gramotnosť © 2012 PaedDr. Stanislav Javorský all rights reserved