Úlohy učiteľa v oblasti komunikácie

Ikona prostriedku iDevice

Učitelia, ktorí chcú aby učiaci sa boli produktívni v on-line diskusii, zastávajú nasledovné štyri role .(Grabe, M. – Grabe, C., 2001)

Technická rola:

Pri on-line diskusii študenti musia pracovať s počítačom a s niektorými typmi programov (prehliadače, chat), musia byť úspešné pripojení k internetu, musia vedieť pracovať so špeciálnymi komunikačnými systémami vytvorenými pre vzdelávacie inštitúcie, alebo pre komerčnú sféru. Učiteľ ako aj inštruktor pre komunikáciu je zriedka zodpovedný za technickú prácu, ale mal by vedieť riešiť technické problémy študentov.

Oboznámiť sa so všetkými stránkami komunikačného systému a softvéru. Vyskúšať použitie systému rôznymi cestami, z počítača v učebni, v kancelárii alebo z domu cez modem. LMS systémy ponúkajú jedinečné výhody pre inštruktorov, napriek tomu je užitočné skúsiť si rolu študenta. Tak je možné objaviť existujúce obmedzenia a možnosti práce a komunikácie pre študentov.

Vytvoriť FAQ (zoznam častých otázok s odpoveďami) a sprístupniť ho študentom. Na začiatku by mali byť otázky, ktoré sa týkajú osobnej skúsenosti učiteľa komunikačným systémov. Ďalšie otázky by sa mali týkať problémov, s ktorými sa študenti pravdepodobne stretnú počas používania systému.

Sociálna rola

Sociálna rola vyžaduje schopnosť vyvíjať a udržiavať prostredie, ktoré povzbudzuje kladné vzájomné pôsobenie. Učiteľ pôsobí ako integrujúci činiteľ vzájomných vzťahov medzi žiakmi. Sociálna úloha učiteľa je vyjadrená aj v adresnej komunikácií, v správnych formách komunikácie, v nasmerovaní žiakov na poznávanie jednotlivých rolí v spoločnosti a osvojenia si ich významu a dôležitosti.

Manažérska rola

Učiteľ ako manažér diskusie má za úlohu zaistenie toho, aby študenti pochopili cieľ a procedúry diskusie, aby každý poslucháč mál možnosť prispieť svojimi komentármi, a aby ciele diskusie boli splnené efektívne. Zabezpečenie jasného cieľu diskusie pomáha zúčastneným formovať ich komentár a znižuje pravdepodobnosť, že menej skúsení zúčastnení nepochopia čo sa od nich očakáva. Učiteľ by mal zvážiť ako vysvetliť zámer diskusie poslucháčom rôznych vekových kategórií. Ďalšou cestou ako zabezpečiť pomoc poslucháčom je zabezpečiť štruktúru, ktorú bude diskusia sledovať. Štruktúra presne identifikuje každú časť diskusie a podľa toho poslucháči vedia ako sa majú zapájať. Jeden príklad štruktúrovanej diskusie sa volá kolaboratívna diskusia. Táto štruktúra je vhodná pre situáciu, v ktorej skupina musí dospieť k rozhodnutiu napriek nezhodám. Kolaborujúca debata zahŕňa tri stupne, v ktorých je čas daný na:

ponúknuť návrhy a podporujúce argumenty,

ohodnotiť a porovnať návrhy ponúk,

pokúsiť sa dosiahnuť zhodu.

Z manažérskej roly vyplýva definovanie inštruktorských a študentských rolí. Je užitočné určiť kto akú rolu hrá v diskusii. Inštruktori by mali byť poskytovateľom informácií, hodnotenia a uľahčenia diskusie. Účastníci, čiže študenti majú prispievať do diskusie svojimi komentármi informácie, hodnotiť komentáre ostatných študentov alebo klásť otázky.

Pedagogická rola

Ako učiteľ, očakávate diskusiou prehĺbenie porozumenia obsahu a rozvoj schopností a vedomostí študentov. Tieto ciele môžeme dosiahnuť napríklad hodnotením diskusie. Pre učiteľa, ktorý využíva triednu diskusiu tvárou v tvár je hodnotenie diskusie nepodstatne, ale v on-line diskusii má svoje miesto. Ak má hodnotenie diskusie vplyv na celkové hodnotenie, študenti vyvíjajú väčšiu produktivitu v diskusii. Ďalší prvok ktorý má kladný vplyv na priebeh diskusie je použitie kľúčových otázok. Použitím vhodných otázok môžeme zaistiť aktivitu študentov a spätnú väzbu.


Informačná gramotnosť © 2012 PaedDr. Stanislav Javorský all rights reserved