Úlohy učiteľa v oblasti komunikácie
Učitelia, ktorí chcú aby učiaci sa boli produktívni v on-line diskusii, zastávajú nasledovné štyri role .(Grabe, M. – Grabe, C., 2001)
Technická rola:
Pri on-line
diskusii študenti musia pracovať s počítačom a s niektorými typmi programov
(prehliadače, chat), musia byť úspešné pripojení k internetu, musia vedieť
pracovať so špeciálnymi komunikačnými systémami vytvorenými pre vzdelávacie
inštitúcie, alebo pre komerčnú sféru. Učiteľ ako aj inštruktor pre komunikáciu
je zriedka zodpovedný za technickú prácu, ale mal by vedieť riešiť technické
problémy študentov.
• Oboznámiť sa so všetkými stránkami
komunikačného systému a softvéru. Vyskúšať použitie systému rôznymi cestami, z
počítača v učebni, v kancelárii alebo z domu cez modem. LMS systémy ponúkajú
jedinečné výhody pre inštruktorov, napriek tomu je užitočné skúsiť si rolu
študenta. Tak je možné objaviť existujúce obmedzenia a možnosti práce a
komunikácie pre študentov.
• Vytvoriť FAQ (zoznam častých otázok s
odpoveďami) a sprístupniť ho študentom. Na začiatku by mali byť otázky, ktoré
sa týkajú osobnej skúsenosti učiteľa komunikačným systémov. Ďalšie otázky by sa
mali týkať problémov, s ktorými sa študenti pravdepodobne stretnú počas
používania systému.
Sociálna rola
Sociálna rola vyžaduje schopnosť vyvíjať a udržiavať prostredie, ktoré povzbudzuje kladné
vzájomné pôsobenie. Učiteľ pôsobí ako integrujúci činiteľ vzájomných vzťahov
medzi žiakmi. Sociálna úloha učiteľa je vyjadrená aj v adresnej komunikácií, v
správnych formách komunikácie, v nasmerovaní žiakov na poznávanie jednotlivých
rolí v spoločnosti a osvojenia si ich významu a dôležitosti.
Učiteľ ako
manažér diskusie má za úlohu zaistenie toho, aby študenti pochopili cieľ a
procedúry diskusie, aby každý poslucháč mál možnosť prispieť svojimi
komentármi, a aby ciele diskusie boli splnené efektívne. Zabezpečenie jasného
cieľu diskusie pomáha zúčastneným formovať ich komentár a znižuje
pravdepodobnosť, že menej skúsení zúčastnení nepochopia čo sa od nich očakáva.
Učiteľ by mal zvážiť ako vysvetliť zámer diskusie poslucháčom rôznych vekových
kategórií. Ďalšou cestou ako zabezpečiť pomoc poslucháčom je zabezpečiť
štruktúru, ktorú bude diskusia sledovať. Štruktúra presne identifikuje každú
časť diskusie a podľa toho poslucháči vedia ako sa majú zapájať. Jeden príklad
štruktúrovanej diskusie sa volá kolaboratívna diskusia. Táto štruktúra je
vhodná pre situáciu, v ktorej skupina musí dospieť k rozhodnutiu napriek
nezhodám. Kolaborujúca debata zahŕňa tri stupne, v ktorých je čas daný na:
• ponúknuť návrhy a podporujúce
argumenty,
• ohodnotiť a porovnať návrhy ponúk,
• pokúsiť sa dosiahnuť zhodu.
Z manažérskej
roly vyplýva definovanie inštruktorských a študentských rolí. Je užitočné určiť
kto akú rolu hrá v diskusii. Inštruktori by mali byť poskytovateľom informácií,
hodnotenia a uľahčenia diskusie. Účastníci, čiže študenti majú prispievať do
diskusie svojimi komentármi informácie, hodnotiť komentáre ostatných študentov
alebo klásť otázky.
Pedagogická
rola
Ako učiteľ, očakávate diskusiou prehĺbenie porozumenia
obsahu a rozvoj schopností a vedomostí študentov. Tieto ciele môžeme dosiahnuť
napríklad hodnotením diskusie. Pre učiteľa, ktorý využíva triednu diskusiu
tvárou v tvár je hodnotenie diskusie nepodstatne, ale v on-line diskusii má
svoje miesto. Ak má hodnotenie diskusie vplyv na celkové hodnotenie, študenti
vyvíjajú väčšiu produktivitu v diskusii. Ďalší prvok ktorý má kladný vplyv na
priebeh diskusie je použitie kľúčových otázok. Použitím vhodných otázok môžeme
zaistiť aktivitu študentov a spätnú väzbu.
Informačná gramotnosť © 2012 PaedDr. Stanislav Javorský all rights reserved