Klasifikácia komunikácie
Podľa využívaných nástrojov elektronickej komunikácie a ich vlastností môžeme elektronickú komunikáciu charakterizovať ako možnosť, ktorá používa na prenos informačných obsahov elektronické komunikačné médiá, inak povedané používa výpočtovú techniku a globálne informačné siete.
Kým asynchrónny typ zväčša neposkytuje možnosti okamžitej odpovede a účastníci komunikácie nie sú v jej priebehu naraz prítomní, pri synchrónnom type je to presne naopak. Synchrónny typ sa svojimi črtami podobá na komunikáciu tvárou v tvár, nakoľko poskytuje možnosť okamžitej spätnej väzby vďaka faktu, že sú pri ňom komunikujúci v rovnakom čase, na rovnakom mieste (aspoň virtuálne).
Druhy
asynchrónnej komunikácie
1. E-mail
Elektronická
pošta je základným pilierom medzi službami prístupnými v sieti internet. Okrem
samotnej webovej služby má najväčšie rozšírenie. Svojim významom v praktickom
živote sa dostala na úroveň klasickej pošty, no z hľadiska flexibility však
nemá konkurenciu.
Okrem samotných
textových správ je prostredníctvom elektronickej pošty možné prenášať aj súbory
ľubovoľného dátového formátu, obsahujúce napríklad bitmapovú či vektorovú
grafiku, formátovaný text, video a audio záznamy. Klient je pri používaní
elektronickej pošty limitovaný len objemom prenášaných dát.
Elektronická
pošta je nástrojom adresnej „osobnej“ asynchrónnej komunikácie medzi vyučujúcim
a študujúcim (jeden vyučujúci oslovuje e mailom konkrétneho študenta – na
rozdiel napr. od nástenky, kde komunikácia nie je až do takej miery „osobná“)
alebo medzi dvoma študujúcimi a slúži predovšetkým na riešenie problémov
študujúcich v súvislosti s predmetom štúdia (konzultácie učiva, riešenie
problémov v zadaniach a pod.). E mail je však možné využiť aj na komunikáciu
učiteľ – skupina žiakov prostredníctvom tzv. hromadnej pošty. Je to užitočné
vtedy, ak je potrebné informovať určitú skupinu, ale tieto informácie sa nemôžu
zverejniť. Špecifický prípad je opísaný ďalej ako zoznam adries.
Zoznam adries
Niektoré
situácie si vyžadujú komunikáciu v skupine a preto sú navrhnutá špeciálne
on-line aplikácie pre tento účel. Aplikáciu takéhoto typu elektronickej pošty
nazývame zoznam adries alebo listservs. V takom prípade, používatelia môžu
poslať otvorenú správu definovanej skupine čitateľov. Účastník takéhoto
aktívneho zoznamu môže prijať niekoľko správ za deň. V prípade pripojenia k
zoznamu je možné získať veľa informácií týkajúcich sa predmetov štúdia od
ostatných účastníkov zoznamu, ktoré môžu poskytnúť námety pre ďalšiu tému
diskusie. Každá osoba v zozname dostane správu v podobe otázky k danej téme,
alebo riešenia nejakého problému, pričom existuje možnosť vyjadriť sa k danej
téme a poslať pripomienky, pričom každý čitateľ vidí odpovede a pripomienky
ostatných členov diskusie.
2. Elektronické
konferencie
Elektronický
ekvivalent nástenky nazývame elektronická konferencia alebo fórum, môžu
obsahovať stovky správ čítané ľuďmi z celého sveta. Elektronické konferencie sú
diskusie uskutočňované elektronickou poštou. Téma diskusií je dopredu určená.
Nové príspevky dostávajú účastníci do svojich schránok. Neprihlásení účastníci
majú možnosť vyhľadávať v archíve diskusií. Zoznamy virtuálnych diskusií
existujú pre rôzne témy a oblasti, ktoré s nimi súvisia a umožňujú výmenu
názoru a myšlienok medzi ľuďmi, ktorí nie sú účastníkmi kurzu, ale majú k danej
téme čo povedať. Za nevýhodu možno pokladať čas potrebný na čítanie veľkého
množstva správ. Mnoho konferencií je prístupných cez ten istý elektronický
prameň. Ľudia zúčastňujúci sa na konferenciách sa zapájajú do diskusie svojimi
otázkami alebo poznámkami, alebo len čítajú existujúce poznámky a pripomienky,
aby získali užitočné informácie.
3. Diskusné fórum
Diskusné fórum
predstavuje štruktúrovanú textovo orientovanú diskusiu. Príspevky súvisiace s
určitou témou sú zobrazené spolu. Umožňuje klásť otázky a pridávať reakcie v
čase vhodnom pre autora. Umožňuje začleniť aj hyperlinky alebo adresy
elektronickej pošty. Diskusiu možno obohatiť o grafiku, alebo môže pokračovať
elektronickou poštou. Užitočnou pomôckou diskusného fóre je notifikácia nových
príspevkov elektronickou poštou. Riadenie diskusného fóra určuje jeho
zriaďovateľ. Fórum môže byť otvorené alebo privátne. Prístup možno obmedziť
heslom pre študijnú skupinu.
Diskusné
skupiny
Často známe pod
názvom Internet News. Pracujú podobne ako elektronické konferencie s tým
rozdielom, že odoslané príspevky sú na serveri zoradené podľa tém a dlhodobo
archivované. Takto sú prehľadne prístupné nie len účastníkom diskusie, ale aj
komukoľvek, kto sa o tému začne neskôr zaujímať. Komunikácia v diskusnej
skupine ide mimo poštovej schránky účastníkov a nezaťažuje tak ich bežnú
korešpondenciu.
Druhy synchrónnej komunikácie
1. Telefonovanie
Historicky prvou synchrónnou
komunikáciou uskutočňovanou elektronickými prostriedkami je telefonovanie. S
rozvojom mobilnej telefonickej komunikácie, komunikácie cez internet a nových
služieb s nimi spojených, jeho využitie ešte porastie v elektronickom
vzdelávaní. Internetový telefón je najjednoduchším nástrojom na interaktívnu
komunikáciu. Aplikácie poskytujúce možnosti interaktívne sa porozprávať (Talk,
WinTalk, Lantalk) pracujú vo forme textovej výmeny správ. Po akceptovaní
rozhovoru volaným sa nadviaže spojenie a obrazovka sa rozdelí na niekoľko častí
zobrazujúc textové pole pre každého účastníka rozhovoru. Pri väčšom počte
účastníkov komunikácie je vhodnejšie použiť inú aplikáciu (napr. ICQ) nakoľko
sa okná s textami stávajú neprehľadnými. Ďalšou nevýhodou ostáva ako pri
všetkých textových formách komunikácie absencia neverbálnych prvkov čo môže
vyústiť do nepochopenia písanej správy adresátom. (Baranovič, R., 2002)
2. Chat
Inou rozšírenou formou
elektronickej komunikácie je tzv. chat, čo preložené do slovenského jazyka
znamená internetový rozhovor. Tento druh komunikácie sa dá definovať ako
internetová konverzácia v reálnom čase. Rozdiel oproti konferencii (ktorá
nemusí prebiehať v reálnom čase) je, že môžu medzi sebou diskutovať len tí účastníci,
ktorí sú súčasne prihlásení. Ďalším podstatným rozdielom v porovnaní s
elektronickou konferenciou je čisto zábavno-oddychový charakter chatu.
(Zendulková, Z.) Chat je veľmi obľúbený najmä medzi mladými ľuďmi a študentmi.
Chat je založený na výmene krátkych textov. Účastník píše správu do poľa pre
zadávanie textu. Po odoslaní je správa viditeľná ostatným účastníkom chatu s
informáciou o tom, kto bol ich autorom. Na udržanie prehľadnosti treba dodržať
určité zásady. Počet účastníkov komunikácie by mal byť maximálne 12, optimum je
5. dĺžka besedovania by nemala presiahnuť 30 minút. Výhodou chatu je, že
komunikáciu možno uložiť a sprístupniť na webovom serveri a neprítomní študenti
si ju môžu neskôr prečítať.
3. Videokonferencie
Poslednou zo synchrónnych foriem elektronickej komunikácie je
videokonferencia. Týmto pojmom označujeme vzdialenú interaktívnu komunikáciu
dvoch alebo viacerých účastníkov v reálnom čase, umožňujúcu v rámci
počítačových sietí prenos multimediálnych informácií (kombinácie rozmanitých
médií, napr. obrázkov, animácií, zvukov alebo videa). Ide o najprirodzenejšiu
komunikáciu uskutočňovanú elektronickými prostriedkami. Videokonferenčné
spojenie môže byť realizované medzi dvomi miestami, vtedy hovoríme o dvojbodovej
videokonferencii, alebo sa nadviaže medzi viacerými miestami, vtedy ide o
viacbodovú videokonferenciou. Z technického hľadiska si vyžaduje riadiacu
jednotku videokonferencie, ktorá riadi komunikáciu medzi spojenými miestami.
Počítačové aplikácie umožňujúce služby videokonferencií poskytujú popri prenose
obrazu a zvuku aj nástroje na zdieľanie a spolupráca s aplikáciou spustenou u
jedného používateľa, na zdieľanie spoločného viacstránkového grafického
priestoru – počítačovej tabule (whiteboard), do ktorej môžu účastníci
videokonferencie kresliť, na posielanie súborov a v neposlednom rade tiež na
písanie textov viacerým používateľom do spoločného textového okna (chat).
Využitie videokonferencií je naozaj všestranné. Umožňujú realizovať konferencie
s účastníkmi na rôznych miestach, tak aj napojenie bezpečnostných kamier z
viacerých miest na centrálu, sledovanie chirurgických zákrokov či školenia
alebo konzultácie bez nutnosti cestovania. Medzi programy podporujúce služby
videokonferencií patria pôvodne Derceyov produkt CU-SeeMe, či rozšírený a veľmi
populárny Microsoft NetMeeting.
Informačná gramotnosť © 2012 PaedDr. Stanislav Javorský all rights reserved