E-Komunikácia
Jednou z možností využitia IKT vo vyučovacom procese je komunikačný potenciál IKT. Informačné a
komunikačné technológie ponúkajú veľa možností na prenos informácií a na
komunikáciu samotnú.
Faktory, vplývajúce na zhodnotenie (ne)výhod elektronickej komunikácie:
• v chatových, konferenčných a e
mailových diskusiách môže akýkoľvek počet študentov pracovať na príprave
svojich komentárov v rovnakom čase a každý si môže byť istý, že komentáre budú
nakoniec pridané do diskusie,
• komunikácia
prostredníctvom počítača zmenší množstvo triedneho šumu, ktoré môže brániť
niektorým študentom. Dokonca prítomnosť učiteľa ako autority môže spôsobiť
menšiu iniciatívu študentov v diskusii. (Grabe, M – Grabe, C., 2001)
Výhody:
• jednoduchosť, rýchlosť, dostupnosť,
• odstránenie bariéry času a
vzdialenosti,
• relatívne nízke nároky na technické
vybavenie (pri textových formách elekronickej komunikácie),
• absencia sociálnych podnetov
vyúsťujúca do demokratickejšej komunikácie,
• nový komunikačný model „multilóg“
resp. interaktívny písaný diskurz, ktorý nevyžaduje striedanie účastníkov
diskusie,
• jednoduchšia možnosť komunikácie pre
uzavretý typ ľudí.
Nevýhody:
• strohosť v písomnom prejave,
• absencia emocionálnej zložky
(emocionálny podtext nahrádzajú emotikony) vyúsťujúca do možného nepochopenia
správy,
• vysoké nároky na technické vybavenie
pri komunikácii podporujúcej audiovizuálne prvky,
• náročná kontrolovateľnosť
dôveryhodnosti zverejňovaných informácií – neplatí pre LMS,
• disinhibované správanie niektorých
účastníkov elektronickej komunikácie,
• nevyhnutnosť
informatickej gramotnosti účastníkov elektronickej komunikácie.
Informačná gramotnosť © 2012 PaedDr. Stanislav Javorský all rights reserved