E-Komunikácia

Jednou z možností využitia IKT vo vyučovacom procese je komunikačný potenciál IKT. Informačné a komunikačné technológie ponúkajú veľa možností na prenos informácií a na komunikáciu samotnú.

Ikona prostriedku iDevice Výhody a nevýhody komunikácie v elektronickom vzdelávaní

Faktory, vplývajúce na zhodnotenie (ne)výhod elektronickej komunikácie:

v chatových, konferenčných a e mailových diskusiách môže akýkoľvek počet študentov pracovať na príprave svojich komentárov v rovnakom čase a každý si môže byť istý, že komentáre budú nakoniec pridané do diskusie,

komunikácia prostredníctvom počítača zmenší množstvo triedneho šumu, ktoré môže brániť niektorým študentom. Dokonca prítomnosť učiteľa ako autority môže spôsobiť menšiu iniciatívu študentov v diskusii. (Grabe, M – Grabe, C., 2001)

Výhody:

jednoduchosť, rýchlosť, dostupnosť,

odstránenie bariéry času a vzdialenosti,

relatívne nízke nároky na technické vybavenie (pri textových formách elekronickej komunikácie),

absencia sociálnych podnetov vyúsťujúca do demokratickejšej komunikácie,

nový komunikačný model „multilóg“ resp. interaktívny písaný diskurz, ktorý nevyžaduje striedanie účastníkov diskusie,

jednoduchšia možnosť komunikácie pre uzavretý typ ľudí.

Nevýhody:

strohosť v písomnom prejave,

absencia emocionálnej zložky (emocionálny podtext nahrádzajú emotikony) vyúsťujúca do možného nepochopenia správy,

vysoké nároky na technické vybavenie pri komunikácii podporujúcej audiovizuálne prvky,

náročná kontrolovateľnosť dôveryhodnosti zverejňovaných informácií – neplatí pre LMS,

disinhibované správanie niektorých účastníkov elektronickej komunikácie,

nevyhnutnosť informatickej gramotnosti účastníkov elektronickej komunikácie.


Informačná gramotnosť © 2012 PaedDr. Stanislav Javorský all rights reserved