Didaktická funkcia počítača vo výučbe
Počítač ako
materiálno-pedagogický prostriedok nám umožňuje:
- krátkom čase si uložiť veľa informácií do pamäti,
následne ich spracovať a spätne ich vyvolať,
- pracovať spoľahlivo, čo sa môže využiť špeciálne pri
experimentoch,
- slúžiť pri obsažnejšom poznávaní objektov a znázornení súvislosti medzi poznávanými objektmi,
- pomáhať pri spracovávaní problémov,
- preniknúť do problémov a ich riešení.
Počítač je jedným z interaktívnych didaktických prostriedkov, zastávajúceho nasledovné funkcie:
1. Motivačná funkcia
Z pohľadu PC ako motivačného nástroja je možné optimalizovať učebný proces využívaním pri:
- strategickej motivácii, ktorá vyplýva zo zamerania jednotlivca, je daná dlhodobými potrebami a určuje charakter jeho činnosti
- konkrétnej motivácii (ekv. taktická motivácia), kedy vzájomným pôsobením
vonkajších a vnútorných motivačných dispozícií vznikajú konkrétne motívy
aktuálnej činnosti. (záujem o konkrétnu cielenú činnosť)
Implementačné možnosti sú (o.i.) modifikované aj motivačným základom žiaka (teda motivačnými dispozíciami študenta, napr. zvedavosť objaviteľa, radosť z nových
poznatkov a úspechov atď.)
2. Informačná funkcia
Hlavnou úlohou je sprostredkovanie a prenos informačných faktov a zovšeobecnených vedomostí do pamätí študenta. Formy realizácie výučby sú:
- výklad,
- prednáška,
- štúdium učebnice,
- sledovanie záznamu,
- priame pozorovanie
3. Riadiaca funkcia
Je úzko spojená s informačnou funkciou a spočíva v kontrole účinnosti pedagogického procesu a jeho vplyvu na študenta. Prostredníctvom počítača sa prenáša nielen množstvo informácií, ale môže sa riadiť výmena názorov učiaceho sa s objektom poznávania a to prostredníctvom príkazov a spôsobom spracovania učebného obsahu.
4. Racionalizačná funkcia
PC môže poslúžiť ako nástroj racionalizácie vyučovania.
- racionalizácia a intenzifikácia celkového učebného obsahu, ktorý je rovnaký pre všetkých študentov
- diferenciácia vo vzťahu k jednotlivým študentom, čím
napomáha v dosahovaní optimálnych výsledkov pri zohľadňovaní ich individuálneho
tempa.
Tieto základné didaktické
funkcie počítača vo vyučovacom procese pôsobia komplexne a možno ich
vyšpecifikovať len teoretickou analýzou. Pre optimalizáciu pedagogických
procesov je potrebné vedome a účinne využívať funkcie počítača ako jedného z
najmodernejších učebných prostriedkov.
Informačná gramotnosť © 2012 PaedDr. Stanislav Javorský all rights reserved