Prvky informačnej gramotnosti

Ikona prostriedku iDevice SCONUL

Vedci z britskej agentúry SCONUL (Society for College, National and University Libraries) vytvorili model informačnej gramotnosti, ktorý identifikuje 7 hlavných prvkov:

• schopnosť rozlíšiť spôsoby, akými možno prekonať nedostatok informácií;

• schopnosť vytvoriť stratégiu pre nájdenie informácie;

• schopnosť nájsť a získať informácie;

• schopnosť porovnať a hodnotiť informácie získané z rozličných zdrojov;

• schopnosť organizovať, aplikovať a komunikovať informácie iným (ľuďom) spôsobom vhodným k situácii. (spracované podľa Information Skills for Higher Education)



Ikona prostriedku iDevice ALA

Združenie amerických knižníc (American Library Association) definovalo deväť hlavných znakov informačne gramotného jedinca:

• schopnosť primerane a účinne získavať informácie,

• schopnosť kriticky a kvalifikovane posudzovať a hodnotiť informácie,

• schopnosť správne a tvorivo používať informácie,

• schopnosť vyhľadávať informácie súvisiace s osobnými záujmami a potrebami,

• schopnosť náležite si zvážiť literatúru ako aj ďalšie tvorivé vyjadnenia informácií,

• snaha o dokonalosť pri vyhľadávaní informácií a vytváraní nových poznatkou,

• uvedomenie si významu informácií pre demoktratickú spoločnosť,

• dodržanie etických pravidiel v súvislosti s informáciami a kominikačnýcm a informačnými technilógiami,

• schopnosť uvedomiť spolupodieľať sa na práci skupín pri vytváraní a rozvíjaní informácií.


Systematickou analýzou prvkov informačnej gramotnosti, ako aj znakov informačne gramotného jedinca je možné kategorizovať oblasti informačnej gramotnosti (Obr.1) a špecifikovať súbor požadovaných schopností informačne gramotného jedinca (Obr.2).

 

Obr.1: Oblasti informačnej gramotnosti

_________________

Obr.2: Požadované schopnosti informačne gramotného jedinca


Informačná gramotnosť © 2012 PaedDr. Stanislav Javorský all rights reserved