Štruktúra informačnej gramotnosti

Vzhľadom na rastúci význam a všadeprítomnosť nových technológií v práci, vo vzdelávaní a v každodennom živote je potrebné definovať gramotnosť v oblasti digitálnych technológií (ekvival. term. informačné a komunikačné technológie, z angl. Information and Communication Technologies, popr. term. digitálne médiá, z angl. digital media, pozn. aut.). Kalaš (2010) v kontexte pojmového vymedzenia odôvodňuje príčinu terminologickej rôznorodosti v rozdielnych pohľadoch na technológie. Samotné technológie predstavujú podľa jeho slov informačné a súčasne aj konštrukčné médium. Pojem informačných a komunikačných technológií (IKT) poukazuje na technický aspekt, teda na to, že technológie sú výpočtové a komunikačné prostriedky, postupy a informačné zdroje, späté so zameraním na spracovávanie informácií, čo predstavuje prvý z pohľadov na technológie. Úlohou technológií ako konštrukčného média je pomáhať jednotlivcom tvoriť, skúmať, objavovať či vyjadriť myšlienky, teda komplexne sa rozvíjať. V kontexte oblasti vzdelávania a výchovy sa pojem digitálnych technológií javí ako príznačnejší.

Ikona prostriedku iDevice BECTA

Výskumná správa britskej agentúry Becta (z angl. British Educational Communications and Technology Agency, pozn. aut.) potvrdzuje rastúcu tendenciu využívania digitálnych technológií nielen u dospelých jedincov, ale aj u žiakov primárneho, i sekundárneho vzdelávania. Zistenia prezentujú, že v súčasnosti má väčšina detí v domácnosti:

  • prístup k digitálnym technológiám (približne 50% žiakov primár. vzdelávania a 80% žiakov sekundár. vzdelávania
  • prístup k sieti internet (približne 35% žiakov primár. vzdelávania a 75% žiakov sekundár. vzdelávania)
  • vlastný stolový či prenosný počítač (približne 25% žiakov primár. vzdelávania a 55% žiakov sekundár. vzdelávania). (Hollingworth, 2008) 

Snaha o definovanie digitálnej gramotnosti (z angl. Digital Literacy, pozn. aut.) a vymedzenie jej obsahu v kontexte vzdelávania a výchovy predstavuje aktuálnu otázku. Odlišnosti v pomenovaní gramotnosti sú podobne, ako v prípade pomenovania digitálnych technológií vecou rozdielneho nazerania (ekvival. term. informačná gramotnosť z angl. ICT Literacy, popr. term. počítačová gramotnosť, z angl. Computer Literacy, pozn. aut.). Z pohľadu definovania obsahu gramotnosti toho–ktorého nazerania je možné nájsť presahy a selektovať jej podstatu , spoločné znaky a oblasti zamerania. V kontexte oblasti vzdelávania a výchovy je v súčasnosti všeobecne zaužívaný pojem digitálnej gramotnosti.(Kalaš, 2010)
Ikona prostriedku iDevice Čo je digitálna gramotnosť?

Digitálna gramotnosť rozvíja informačnú gramotnosť. Obsah pojmu je historicky determinovaný. Tento pojem sa začal používať v sedemdesiatich rokoch 20 storočia. Hovorilo sa vtedy o algoritmicky orientovanej počítačovej gramotnosti, ktorá zahŕňala základnú obsluhu počítača a osvojovanie si základných pravidiel programovania. V dnešnej dobe sa počítačová gramotnosť chápe ako schopnosť pracovať s aplikačným softvérom a využívať počítač na získavanie a spracovanie informácií a označuje sa ako aplikačne a informačne orientovaná počítačová gramotnosť. (Hašková, 2000)

 

Poznatky, schopnosti, zručnosti, ktoré človek potrebuje k tomu, aby úspešne pôsobil v rámci danej sociálnej role, ktorá priamo alebo nepriamo obsahuje prácu s počítačmi alebo ich využitie.
(R.E. Andreson, D.L. Klassen, AEDS Journal, 1981)

_______________________
 
Počítačovo gramotný jedinec je ten, kto rozumie ako počítač spracováva informácie a ako s nimi narába.
(S. Groundwater-Smith, K. Crwford, Journal of Information Technology for Teacher Education, 1992)
 
_________________________
 
Nadobudnúť počítačovú gramotnosť znamená získať schopnosti pracovať s určitým špecifickým softvérom, hlavne s textovým editorom.
(J. Rowley, Journal of Further and Higher Education, 1995)
 
___________________________
 

Počítačová gramotnosť znamená schopnosť primerane a efektívne používať počítač ako viacúčelový nástroj.
(J. McCartan, Computer Based Introductory IT Skills Training, Durham University, 1995)
 
_____________________________
 
Digitálna gramotnosť je súbor znalostí, zručností a porozumenia potrebného pre primerané, bezpečné a produktívne používanie digitálnych technológií na učenie sa a poznávanie. (Kalaš, 2010)


Ikona prostriedku iDevice Paralela informačnej a digitálnej gramotnosti

Vychádzajúc z certifikácia ECDL (European Computer Driving Licence) obsah informačnej gramotnosti stotožňujú so súborom schopností:

rozpoznať, kedy sú informácie potrebné,

lokalizovať rôzne zdroje (knižné, počítačové atď.), ktoré obsahujú potrebné informácie,

nájsť v týchto zdrojoch potrebné informácie,

vedieť tieto informácie kriticky zhodnotiť (ich užitočnosť, prínos, pravdivosť, spoľahlivosť, aktuálnosť a pod.),

použiť získané informácie na riešenie problémov, chápať a rešpektovať ekonomické, právne, sociálne a kultúrne problémy spojené s používaním informácií,

efektívne sprostredkovať informácie iným v rôznych podobách (slovne, písomne, graficky), a to ako v priamom styku tak aj prostredníctvom rôznych technológií.

 

Obsah digitálnej gramotnosti vymedzujú ako súbor schopnosti:

poznať, rozumieť a vysvetliť základné pojmy z oblasti informačných technológií

používať osobný počítač a pracovať so súbormi údajov,

pracovať s textovým editorom,

tvoriť a pracovať s tabuľkami, grafmi, číselnými údajmi,

vytvárať a pracovať s počítačovými databázami,

tvoriť pomocou osobného počítača prezentácie,

získavať informácie a komunikovať prostredníctvom osobného počítača (pracovať s internetom, vytvárať www stránky, ovládať elektronickú poštu).

(http://www.ecdl.com)


Ikona iDevice Komplement
Digitálna gramotnosť jednotlivca predstavuje jeden z parciálnych prvkov informačnej gramotnosti, podporujúci jej rozvoj. Aké iné gramotnosti sú z pohľadu podpory informačnej gramotnosti u žiaka nevyhnutné?

 

Informačná gramotnosť © 2012 PaedDr. Stanislav Javorský all rights reserved