Zhrnutie

Ikona prostriedku iDevice Som informačne gramotný?

V kontexte informačnej gramotnosti jedinca je možné špecifikovať nevyhnutné oblasti spôsobilostí (Diagram 1).

 

Spôsobilosť komunikovať a prezentovať informácie zahŕňa o.i. aj využívanie vhodných textových a grafických editorov, komunikačných nástrojov, multimediálnychautorských prostredí, prezentačných nástrojov, špecifických aplikačných softvérov (o. i. hudobný softvér) a ďalších služiebv zmysle platformy Web 3.0.

V prípade spôsobilosti spracovávať informácie je pozornosť kladená predovšetkýcm na využívanie databáz,tabuľkových kalkulátorov a programovacích jazykov. Potenciál DT a bezkonkurenčné možnosti sa naplno prejavuje práve v možnostiach obsahového i formálneho spracovania (dôležitým aspektom je interaktívnosť a vizuálnosť produktov a ich prezenčných možností).

Spôsobilosť používať DT na riadenie externýchprocesov spočíva v tom, že jedinci môžu vytvárať a modifikovať informácie (teda symbolické zápisy) na riadenie modelov pomocou počítača, a to buď modelovreálnych (robotické stavebnice, Lego Dacta, Lego Brick a ďalšie), aleboabstraktných modelov vytvorených na počítači.

Ikona prostriedku iDevice Odporúčaná literatúra
1. Toffler, A. (1994). Creating a New Civilization

2. American Library Association.(1989). Presidential Committee on Information Literacy.

3. Association of College and ResearchLibraries (ACRL). (2000). Information Literacy Competency Standards for HigherEducation. Chicago: American Library Association.

4. Hašková, A. (2004). Informačná propedeutika.Nitra : PF UKF, 2004. 130 s. ISBN 80-8050-729-5.

5. Anderson, R. E., & Klassen, D. L.(1981). A conceptual framework for developing computer literacy instruction.AEDS Journal, 14, 128-143.

6. Groundwater-Smith, S. & Crawford, K.(1992) Computer literacy and matters of equity, Journal of InformationTechnology for Teacher Education, 1, pp. 215-229.

7. Kalaš, I.(2004). Informačná gramotnosť školy,Zborník príspevkov zo 4. celoštátnej konferencieINFOVEK, Bratislava, Ústavinformácií a prognóz školstva, 2004, str. 19-29

8. Kalaš, I. (2005). Informačná gramotnosť učiteľov:Mapujeme priestor, POŠKOLE 2005 SborníkNárodní konference o počítačích veškole, Medzinárodní organizační výbor POŠKOLE,2005, ISBN 80-239-4633-1, str.151 – 159

9. Wilke, H.(2000).Společnost vědění. In PONGS, A. (ed.). V jaké společnosti vlastně žijeme? Praha : ISV, 2000, s. 243–262.

Informačná gramotnosť © 2012 PaedDr. Stanislav Javorský all rights reserved