2. Zobrazenie algoritmov
Zápis algoritmov
- Slovný zápis – pre vyjadrenie algoritmov je nám blízky, dobre sa nám v ňom uvažuje, ale ako prostriedok analýzy zložitejších úloh je nevýhodný pretože je neprehľadný, nedostatočne zvýrazňuje zmeny postupu, môžu sa v ňom vyskytnúť nepresnosti. [1]
- Pomocou vývojových diagramov – vývojový diagram úlohy je bloková grafická reprezentácia postupnosti operácií, ktorá má realizovať úlohu v súlade s príslušným algoritmom. [1]
- Algoritmický jazyk – často je to akási zmes prirodzeného jazyka a príkazov nejakého konkrétneho programovacieho jazyka, do ktorého plánujeme algoritmus prepísať. [3]
- Obrázkové jazyky – umožňujú programovať prostredníctvom spájania obrázkov; hlavným reprezentantom sú detské programovacie jazyky ako je napríklad Baltík, Imagine, Robot Karol. [2]
- Programovacie jazyky – predstavujú formalizované algoritmické jazyky, popisujú činnosť algoritmus pomocou presne definovaného syntax. [2]
1. Slovný zápis:
Ľudský jazyk obsahuje množstvo slov (napríklad angličtina má takmer 800 000 slov), je v neustálom vývoji, slová v jazyku pribúdaj a zanikajú. Obsahuje množstvo výnimiek, umeleckých obratov, synoným, homoným a tvarov. Algoritmus zapísaný v prirodzenej ľudskej reči je nám najbližší a najpochopiteľnejší. Avšak je
Nemožnosť využitia prirodzeného jazyka v komunikácii so strojom viedla k potrebe úpravy ľudského jazyka, redukcii jeho obsahu ma úzku skupinu slov. [2]
2. Vývojový diagram:
Ide o
Základnými grafickými znakmi pre zápis algoritmu vo vývojovom diagrame sú:
Príklad:
Vývojový diagram na výpočet súčtu väčšieho z čísel a alebo b a čísla c
Vstup:
a, b, c – rôzne čísla
Výstup:
Z – výsledok – súčet
ak a > b súčet bude a + c
ak b > a súčet bude b + c
[5]
3. Programovací jazyk
Algoritmus a algoritmizácia sú určitými medzikrokmi medzi zadaním problému a jeho vyriešením na počítači. Pomocou algoritmu dokážeme vyriešiť problém, no takmer vždy ho potrebujeme preložiť do jazyka počítača.
Na komunikáciu s akýmkoľvek zariadením schopným vykonávať algoritmy potrebujeme jazyk. Aby bolo dorozumievanie pre človeka čo najprijateľnejšie vytvárajú sa
Činnosť, ktorú vykonávame pri zápise algoritmu do programovacieho jazyka, označujeme ako programovanie. [2]
Úlohy na precvičenie:
Napíšte algoritmus tvorby správneho riešenia úlohy (slovne) a vytvorte k nemu vývojový diagram k nasledujúcej úlohe:
Prievozník má cez rieku previezť kozu, vlka a kapustu. K dispozícii má jeden čln, do ktorého sa okrem neho zmestí ešte jeden „pasažier“.
Úloha: Akým spôsobom splní úlohu, ak nesmie nechať na jednom brehu kozu s kapustou a vlka s kozou?
Nasleduje hra Koza, vlk a kapusta. Kliknutím na kozu, vlka alebo kapustu, naložíte alebo vyložíte tento objekt z lode (pokiaľ sa nachádzate pri brehu). Loď posúvate tlačidlami v horných rohoch.