4. Objektovo orientované programovanie
Objektovo orientované programovanie (OOP) je programovanie pomocou objektov.
Objekty
Objekt (object) je
Softvérové objekty si môžeme predstaviť ako skutočné objekty z nášho života. Všetko, čo tieto objekty vedia (stav) alebo čo môžu robiť (správanie), je vyjadrené premennými a metódami. [7]
Ako objekt si môžeme predstaviť napr. auto. Tento príklad je len na pochopenie princípu premenných a metód:
public class Auto { // premenné pre uloženie údajov o aute private int rýchlosť; private int početNajazdenýchKilometrov; // metóda na zistenie rýchlosti auta public void zistiRýchlosť() { return rýchlosť; } // metóda na nastavenie rýchlosti auta public void nastavRýchlosť(int nováRýchlosť) { rýchlosť = nováRýchlosť; } // metóda, ktorá vyvolá poruchu auta, keď sa počet najazdených km rovná 1000 public boolean porucha() { if (početNajazdenýchKilometrov <1000) return true; else return false; } }
V uvedenom príklade sme použili premenné rýchlosť a početNajazdenýchKilometrov. Metódy zistiRýchlosť, nastavRýchlosť a porucha predstavujú vlastnosti alebo správanie objektu. Metódy často využívajú premenné k tomu, aby mohli ovplyvniť alebo zmeniť správanie a vlastnosti objektu. [7]
Správy
Jediný objekt nie je sám o sebe veľmi užitočný. Zvyčajne vystupuje ako komponent väčšieho programu alebo aplikácie, ktorá pozostáva z viacerých objektov. Programátori prostredníctvom interakcie objektov dosiahnu vysokú funkčnosť a viacej úrovňové komplexné správanie. [7]
Triedy
Trieda (class) je