1. Prostredie BlueJ
BlueJ
BlueJ je programovacie
Aby sme mohli efektívne využívať tento elektronický vzdelávací obsah
Ak ešte nemáte vo svojom počítači nainštalované programovacie prostredie BlueJ, urobte tak teraz. Podrobný návod na inštaláciu nájdete na stránke: http://cec.truni.sk/cec_downloads/.
Prostredie BlueJ
Po spustení programovacieho prostredia BlueJ vidíme
Hlavné menu:
Položka Projekt – príkazy na
Položka Úpravy – obsahuje príkazy na
Položka Nástroje – obsahuje príkazy na
Položka Zobraziť – tu si môžeme zobraziť
Ak chceme nejaký program odkrokovať a zobraziť v ladiacom nástroji, musíme ho najprv mať otvorený v editore, mať ho preložený a musíme označiť riadok od ktorého chceme program krokovať. Označenie riadka sa robí pomocou klávesovej skratky Ctrl + b. Potom musíme spustiť ladiaci nástroj a nakoniec spustíme samotný program a otvorí sa nám vyššie ukázané okno, kde môžeme pomocou dolných tlačidiel program krokovať. V ladiacom nástroji sa nám ukazujú hodnoty premenných a v editore je označený konkrétny bod programu, kde sa práve nachádzame, výstupy sa zobrazia v okne terminálu.
Ďalej si môžeme zobraziť
Položka Pomocník – obsahuje príkazy na
Vytvorenie projektu v BlueJ
Klikneme na položku
Otvorí sa nám dialógové okno, v ktorom vyberieme miesto na uloženie nášho prvého projektu. Z poľa pre meno súboru vymažeme čo tam je a vložíme meno nášho projektu, napríklad projekt1.
Stlačíme tlačidlo Vytvoriť, čo nás vráti na hlavnú obrazovku, kde pribudla ikona:
Ikona reprezentuje readme súbor. Po dvojkliknutí naň sa nám otvorí editor, kde ho môžeme upravovať. Tento súbor nás teraz nebude zaujímať.
V okne editora budeme upravovať aj triedy s naším programom. Detailnejšiemu popisu editora sa budeme venovať neskôr.
Zatvoríme editor. Vytvoríme si novú triedu, do ktorej napíšeme náš prvý program. Klikneme na tlačidlo Nová trieda… Objaví sa nám dialógové okno, v ktorom nazveme triedu (musí to byť jednoslovné meno) a určíme typ triedy. My budeme používať
Klikneme na OK. Na ploche nám pribudol obdĺžnik s naším názvom – reprezentuje našu triedu.
Klikneme dvakrát ľavým tlačidlom na ikonu našej triedy AhojSvet alebo klikneme pravým tlačidlom a vyberieme možnosť Otvoriť v editore. Otvorí sa nám editor v samostatnom okne:
V hornej časti sa nachádza hlavné menu a tlačidlá so základnými príkazmi. Z nich najdôležitejšie je
Náš program neobsahuje žiadne chyby a je pripravený na spustenie. Z položiek menu spomenieme len niekoľko dôležitých príkazov:
Položka Trieda – príkaz Uložiť
Položka Upraviť – príkaz Späť (vráti poslednú akciu), Znova (vráti poslednú zmenu príkazu Späť), príkazy na editáciu textu kopírovať, vystrihnúť a vložiť. Nachádzajú sa tu špeciálne príkazy editora: odsadiť viacej a menej – odsadia nám myšou označený text viac alebo menej – slúži na sprehľadnenie dlhších programov a príkazy na zakomentovanie a odkomentovanie vybranej časti textu – komentáre slúžia len pre programátora, program ich ignoruje.
Položka Nástroje – príkaz Hľadať na prehľadávanie programu, Nahradiť na vyhľadanie zadaného reťazca a jeho nahradenie iným.
Položka Možnosti – príkaz Priradenie klávesových skratiek, kde možno zistiť klávesové skratky editora prípadne si nastaviť vlastné.
Odsadenie a komentovanie
Označíme myšou text, zvolíme
Odsadiť text, alebo naopak zmenšiť odsadenie textu môžeme aj
Text znovu označíme a zvolíme z menu príkaz
Lomítka môžeme dávať aj ručne na koniec riadku. Program potom ignoruje len tú časť riadka za lomítkami.
Ďalší spôsob viacriadkového komentovania je taký, že na začiatok komentára vložíme lomítko a hviezdičku a na jeho koniec hviezdičku a lomítko – všetko medzi nimi bude program ignorovať: /* vacriadkový komentár */
Programovacie prostredie BlueJ nám ponúka aj možnosť použiť komentár, ktorý bude tvoriť súčasť dokumentácie. Takýto komentár vložíme pomocou: /**komentár*/
Tento typ komentára sa nám v prostredí BlueJ zobrazí modrou farbou.
Poslednou možnosťou komentovania programu je komentár, ktorý slúži pre poznámky programátorovi a v editore sa zobrazí ružovou farbou. Pre tento typ komentovania programu slúži takýto zápis: /*#komentár*/