Algoritmus
Je presný
Presnejšie povedané, algoritmus je konečná postupnosť elementárnych (jednoduchých) krokov vedúca k riešeniu v konečnom čase. Algoritmus musí byť spracovaný tak, aby jeho použitie nevyžadovalo hlbšie pochopenie či inteligenciu, aby jeho vykonávanie mohlo byť mechanické pre človeka i pre stroj
Atribút
Je pojem používaný v slovenskej verzii prostredia BlueJ na označenie „členských premenných“ – premenných deklarovaných alebo definovaných v rámci tela (hlavného bloku) triedy.
Definícia
V programovaní pod týmto pojmom rozumieme úplné určenie nejakého objektu – napríklad pri premennej je to určenie údajového typu a jej hodnoty.
Deklarácia
Pod týmto pojmom v programovaní rozumieme prehlásenie o existencii nejakého objektu. Môže ísť o určenie typu istej premennej (objektu priraďujeme typ, napr.: int a;
), deklaráciu hlavičky metódy, ktorú definujeme neskôr (void ukážka(int parameter);
)
Identifikátor
Ide o jednoznačné pomenovanie objektu v programe. Identifikátor je _
). Nesmie začínať číslicou a musí byť v rámci jedného „programu“ (v skutočnosti menného priestoru, prípadne bloku) jednoznačné (neopakujúce sa).
Konštanta
Objekt s konštantnou (nemennou) hodnotou – objekt má definované meno (identifikátorom), údajový typ a hodnotu.
Literál
Explicitne vyjadrená hodnota v programe – napríklad konkrétne číslo (36
), konkrétny znak v apostrofoch ('@'
) reťazec v úvodzovkách ("Ahoj, svet!"
).
Metóda
Je samostatná časť triedy, ktorá vykonáva istú funkciu. Môže prijímať parametre (resp. argumenty) a poskytovať výsledok (návratovú hodnotu).
Notácia
Je pojem označujúci
Operácia
Operáciu chápeme ako
Operátor
Je +
, −
, *
, /
, &&
, ||
, ++
, ale aj new
a pod.
Objekt
Je to zväzok premenných a príbuzných metód. Môžeme si ich predstaviť ako skutočné objekty z nášho života. Všetko, čo tieto objekty vedia (stav) alebo čo môžu robiť (správanie), je vyjadrené premennými a metódami. K vytvoreniu objektu slúži operátor new
.
Parameter
Je špeciálny druh premennej, používaný ako úložný priestor pre vstupnú hodnotu metódy. Dá sa prirovnať ku „vnútornej“ premennej metódy. Argument je určitého údajového typu a je označený identifikátorom.
Premenná
Premenná slúži počas vykonávania programu na odkladanie údajov. Jej hodnota sa počas činnosti programu môže meniť. Obsahuje konkrétnu hodnotu presne stanoveného údajového typu (napr. celé číslo, reálne číslo, reťazec znakov). Každá premenná má svoje vlastné meno napríklad: obsah, dĺžka, priemer a pod.
Príkaz
Je časť programu, ktorá mení stav programu (hodnoty premenných, obsahy vstupných a výstupných dát). Pri vykonávaní programu dochádza v príkazoch k spracovaniu dát.
Program
Je algoritmus zapísaný v programovacom jazyku.
Programovanie
Programovanie chápeme ako proces tvorby programov.
Trieda
Triedu v podstate chápeme ako všeobecné vlastnosti, ktoré musí objekt mať, aby do nej mohol byť zaradený. Je to teda vzor, popis, predloha celej skupiny podobných objektov. V programovacom jazyku musí byť presne deklarovaná.
Údajový typ
Ide o int
pre celočíselný typ, char
pre znak, string
pre reťazec.
Výnimka
Je to špeciálny chybový stav, ktorý vznikne v programe a musí sa ošetriť.
Výraz
Kombinácia operátorov, identifikátorov (premenných, konštánt, metód) a literálov, vytvorená podľa pravidiel tvorby výrazov. Môže ísť o jednoduché výrazy typu 1 + 1
, zložitejšie výrazy typu (a + b) > 3 || (c < −5)
, alebo aj výrazy typu x
.