Digitálna kompetencia ako sociálny fenomén
Medzinárodná komisia UNESCO
definovala v programe Vzdelávanie pre 21. storočie nasledovné piliere
vzdelávania ako základ moderného vzdelávania:
• Učiť sa poznávať:
- osvojenie do hĺbky
Súčasne to znamená učiť sa učiť
– využívať vzdelávacie príležitosti celoživotne – ovládať nástroje poznávania,
pomocou ktorých môže človek bádať, skúmať, byť zvedavý, chápať nové, rozvíjať
svoju osobnosť po celý život (Skutočný
poznatok je ten, ktorý človek skonštruuje sám).
• Učiť sa konať:
- osvojiť profesijné
zručnosti a kompetencie
Vyrovnávať sa s rôznymi
sociálnymi a pracovnými situáciami, pracovať v tímoch, učiť sa byť aktívnym
riešiteľom životných situácií, nebyť pasívnym, manipulovaným objektom, učiť sa
slobodne rozhodovať.
• Učiť sa žiť spoločne:
- pracovať s inými
ľuďmi, riešiť konflikty (rešpektovať hodnoty
pluralizmu, vzájomného porozumenia, tolerovať a vážiť si, kooperovať s nimi,
a pod.)
• Učiť sa byť autentickou osobnosťou:
- osobnosťou, ktorá vie, čo chce, riadi vlastný život,
nachádza zmysel svojho života, identitu (rozvíjať
osobnosť vo sfére kognitívnej, psychomotorickej, socioafektívnej, sebareflektovať,
autoregulovať správanie, kriticky myslieť, učiť osobnej zodpovednosti)
Kľúčové
kompetencie predstavujú zvnútornený, vzájomne prepojený súbor nadobudnutých
vedomostí, zručností, schopností, postojov a hodnotových orientácií, ktoré
sú životne dôležité pre kvalitný rozvoj osobnosti jednotlivca, jeho aktívne
zapojenie sa do spoločnosti, efektívne uplatnenie v zamestnaní a pre jeho
celoživotné vzdelávanie. Ich cieľom je pripraviť človeka pre uplatnenie sa v reálnom živote európskeho priestoru a pre celoživotné vzdelávanie.
Kompetencie plnia
predovšetkým ekonomickú funkciu a zároveň vyvíjajú snahu o rozvoj jedinca
pre informačnú spoločnosť 21.storčia.
Pomáhajú:
·
napĺňať požiadavky na funkčnú gramotnosť pracovníkov
t.j. schopnosť
prispôsobovať sa zmenám v meniacom sa prostredí, meniť svoju kvalifikáciu v
súlade s požiadavkami trhu, udržať si zamestnanie, či získať nové
·
rozvíjať možnosti individuálneho rozvoja
jedinca tak, aby bol schopný plnohodnotne prežívať
kvalitný život, zameriavajúc sa predovšetkým na jeho praktický ráz
t.j. komunikovať v
materskom a vo svetovom jazyku, pracovať s digitálnymi technológiami, osvojiť
si základy matematického myslenia, samostatne riešiť problémy, schopnosť učiť
sa, získať sociálne a občianske schopnosti, zmysel pre iniciatívu, podnikavosť
a kultúrne povedomie.
ROZDELENIE KĽÚČOVÝCH
KOMPETENCIÍ
1. komunikácia v materinskom
jazyku
2. komunikácia v cudzích
jazykoch
3. kompetencie v matematike a
základné kompetencie v oblasti prírodných vied a techniky
4. digitálna kompetencia
5. naučiť sa učiť
6. spoločenské a občianske
kompetencie
7. iniciatívnosť a podnikavosť
8. kultúrne povedomie a
vyjadrovanie
(Úradný vestník EÚ, 31.12.2006)
Informačná gramotnosť © 2012 PaedDr. Stanislav Javorský all rights reserved