Digitálna kompetencia a vyučovací proces
Široké spektrum využívania digitálnych technológií podporuje myšlienku rozvoja digitálnej gramotnosti vo všetkých spoločenských oblastiach, teda aj oblasti výchovno-vzdelávancieho procesu. Výskumná správa POLICY BRIEF poukazuje na to, že na zabezpečenie rozvoja digitálnej gramotnosti žiakov je nutné zabezpečiťvyužívanie digitálnych technológií na ich:
- učenie,
- vyhľadávanie informácií,
- realizáciu, tvorbu a riešenie úloh (používať digitálne nástroje a médiá, pracovať s informáciami (vyhľadávať, hodnotiť, vytvárať kritické
postoje)
(Digital Competence for Lifelong Learning, POLICY BRIEF Authors: Kirsti Ala-Mutka, Yves Punieand Christine Redecker)
Je zrejmé, že rozvoj digitálnej gramotnosti žiakov priamo závisí od miery rozvoja digitálnej gramotnosti učiteľa (ekv. v príp. informačnej gramotnosti). Overovanie a
hodnotenie digitálnych kompetencií a miery ich osvojenia jednotlivcom je
komplexným problémom, ktorým sa dlhodobo zaoberá aj certifikácia ECDL (Európsky
vodičský preukaz na počítač). Základom
ECDL je štandard, ktorý určuje požadované vedomosti a zručnosti v oblasti IKT
prostredníctvom štandardizovanej, medzinárodne uznávanej testovacej metodiky.
Rámcový záber testovania je rozdelený do siedmych oblastí – základy
informačných a komunikačných technológií, práca s počítačom a správa súborov,
spracovanie textu, tabuľkový kalkulátor, používanie databáz a prezentácia.
(http://www.ecdl.sk/certifikacia-ecdl) Oblasti testovania sú nevyhnutným
základom pre získavanie digitálnej kompetencie, súčasťou ktorej je kritické myslenie,
digitálna príslušnosť, či technologické operácie a koncepty.
Štandardizácia
oblashu digitálnej kompetencie NETS (National Educational Technology Standards)potrebnej pre učiteľov a študentov a ich nadobúdanie v
rámci vyučovania je podľa ISTE (International Society for Technology in
Education) rozdelená na oblasti, ktoré komplexne rozvíjajú vedomosti a
zručnosti študenta z oblasti informačných a komunikačných technológií, práce s
informáciami, konštruovania nových vedomostí, komunikácie a spolupráce,
kritického myslenia a digitálnej príslušnosti. Obsahové zameranie jednotlivých
celkov má prispieť k celkovému rozvoju a konštruovania vedomostí tak, aby sa
študent dokázal uplatniť v profesijnom živote. (ISTE)
Informačná gramotnosť © 2012 PaedDr. Stanislav Javorský all rights reserved