ISTE NETS*T
Spoločnosť ISTE súčasne vyvíja štandardizáciu, ktorá definuje, čo predstavuje obsah digitálnej kompetencie učiteľov NETS*T (National Educatioanl Technology Standards for Teachers).
1. Technologické procesy a
koncepcie
Učitelia spoľahlivo chápu
podstatu technologických procesov a koncepcií. Učitelia:
• majú základné vedomosti, zručnosti a rozumejú koncepciám
spojeným s IKT;
• sú schopní súvislého nárastu v poznaní technológií a
zručnostiach, aby boli schopní udržať krok so súčasnými a novo sa objavujúcimi
technológiami.
2. Plánovanie a navrhovanie
prostredia pre vyučovací proces
Učitelia plánujú a navrhujú
efektívne prostredie pre vyučovací proces s podporou technológií. Učitelia sú
schopní:
• navrhnúť vhodné učebné postupy, využívajúce stratégie
učenia s podporou technológií, zohľadňujúc rozmanité potreby žiakov;
• aplikovať aktuálne výsledky výskumu do vyučovania
prostredníctvom technológií a pri plánovaní výukového prostredia;
• identifikovať a vyhľadávať technológie a vyhodnocovať ich
účelnosť a vhodnosť pre výučbu;
• vytvárať plány riadenia technologických zdrojov podľa
obsahu vzdelávacích aktivít;
• vytvárať plány riadenia výučby žiakov v prostredí s podporou
technológií.
3. Vyučovací proces, štúdium a
študijný plán
Učitelia realizujú študijné
plány, ktoré zahŕňajú vyučovacie stratégie s podporou technológií tak, aby
aktivizovali žiakov. Učitelia sú schopní:
• uľahčiť žiakom získavanie rozšírených skúseností s
technológiami;
• použiť technológie na podporu vyučovacích stratégií
orientovaných na naplnenie rozmanitých potrieb žiaka;
• použiť technológie, aby rozvíjali žiacke zručnosti
vyššieho rádu a tvorivosť;
• usmerňovať žiakove aktivity pri učení sa vo vyučovacom
prostredí s podporou technológií.
4. Hodnotenie žiakov a
vyhodnocovanie vyučovacieho procesu
Učitelia využívajú technológie
na uľahčenie postupov efektívneho hodnotenia žiakov a vyhodnocovania
vyučovacieho procesu. Učitelia sú schopní:
• využívať technológie na hodnotenie efektívnosti výučby
využitím množstva hodnotiacich techník.
• používať technológie pre zber a analýzu dát, interpretáciu
a oznamovanie výsledkov, aby zlepšili prípravu a aktivizovali žiakov.
• používať rôzne metódy vyhodnocovania, aby určili primerané
použitie technologických zdrojov pre učenie sa, komunikáciu a produktivitu.
5. Produktivita učiteľov a ich
profesionálna prax
Učitelia využijú IKT, aby
zlepšili svoju produktivitu a profesionálnu prax. Učitelia sú schopní:
• využívať technologické zdroje pre trvalý profesionálny
rast a v celoživotnom vzdelávaní;
• neustále vyhodnocovať a starostlivo premýšľať o
profesionálnej praxi, aby dokázali urobiť správne rozhodnutia týkajúce sa
použitia IKT ako podpory pre výučbu;
• používať IKT na zvýšenie vlastnej produktivity;
• používať IKT na komunikáciu a spoluprácu s kolegami,
rodičmi a verejnosťou za účelom naučiť žiakov učiť sa.
6. Sociálne, etické, právne a
spoločenské otázky
Učitelia rozumejú sociálnym,
etickým, zákonným a ľudským otázkam, ktoré súvisia s použitím IKT na školách a
toto porozumenie aplikujú v praxi. Učitelia sú schopní:
• formovať postoje a vyučovať zákonné a etické normy spojené
s využívaním IKT;
• používať technológie, aby umožnili žiakom využívanie
rôznych podkladov, charakteristických vlastností a schopností;
• určovať a využívať technológie, ktoré potvrdzujú
rôznorodosť žiakov;
• podporovať bezpečné a zdravé využívanie technológií;
• uľahčovať spravodlivý prístup k technológiám pre všetkých
žiakov. (ISTE, 2000)
Informačná gramotnosť © 2012 PaedDr. Stanislav Javorský all rights reserved