ISTE NETS*S

Ikona prostriedku iDevice Digitálna kompetencia žiakov v oblasti digitálnych technológií podľa ISTE

Spoločnosť ISTE dlhodobo vyvíja štandardizáciu, ktorá definuje, čo predstavuje obsah digitálnej kompetencie žiakov NETS*S (National Educationa Technology Standards for Students). V súčasnosti sú štandardy predmetom medzinárodných diskusných aktivít s cieľom možností spolupráce v oblasti ich dosahovania, merania, či ďalšieho rozvoja.


1. Kreativita a inovácie

Zameriava sa na žiakove konštruovanie nových vedomostí a vytváranie produktov alebo výstupov na základe existujúcich vedomostí a využívaním technológií.

Študenti:

konštruujú nové vedomosti, vytvárajú produkty alebo procesy na základe existujúcich

vedomostí,

osobne alebo skupinovo vytvárajú originálne výtvory,

využívajú modely a simulácie pre komplexné porozumenie systémov a problémov,

a identifikujú tendencie a predvídajú možnosti (ISTE, 2007).

2. Komunikácia a spolupráca

Autori obsah tohto štandardu vymedzujú na vzájomnú komunikáciu žiakov, spoluprácu s rovesníkmi, či odbornú pomoc prostredníctvom digitálnych médií, či prostredí.

Študenti využívajú digitálne médiá a komunikačné prostredia

na komunikáciu a spoluprácu,

na podporu individuálneho učenia,

a na prispievanie k učeniu ostatných.

Obsah štandardu je zameraný na praktické činnosti žiaka:

vzájomne komunikujú, spolupracujú s rovesníkmi, expertmi a pod. prostredníctvom digitálnych prostredí a médií,

konzultujú informácie a myšlienky efektívne so širokým fórom prostredníctvom rôznych digitálnych prostredí a médií,

rozvíjajú kultúrne porozumenie a globálne povedomie komunikovaním so študentmi rôznych kultúr,

a zapájajú sa do projektových tímov, zameraných na vytváranie originálnych výtvorov alebo riešenie problémov

3. Informácie a ich vyhľadávanie

Tretí zo štandardov je svojím obsahom primárne zameraný na to, aby žiaci aplikovali digitálne nástroje na získavanie, hodnotenie a využívanie informácií.

Študenti:

plánujú stratégie na vyhľadávanie informácií,

nájdu, organizujú, analyzujú, hodnotia, syntetizujú a eticky využívajú informácie z rôznych zdrojov a médií,

hodnotia a vyberajú zdroje a digitálne pomôcky vhodné pre špecifické úlohy,

a spracovávajú nájdené informácie a vytvárajú výsledky

4. Kritické myslenie, riešenie problému a vytváranie rozhodnutí

Definuje obsahové zameranie na to, aby žiaci využívali kritické myslenie na plánovanie a uskutočňovanie prieskumu, manažovanie projektov, riešenie problémov a vytváranie odborných rozhodnutí využitím vhodných digitálnych nástrojov a zdrojov.

Študenti:

identifikujú, definujú skutočné problémy a podstatné otázky pre výskum,

plánujú a manažujú aktivity riešenia alebo kompletizáciu projektu,

zozbierajú a analyzujú informácie pre riešenia a odborné rozhodnutia,

a využívajú rozmanité procesy a rozličné vyhliadky na skúmanie alternatívnych riešení

5. Digitálna príslušnosť

Piaty z ISTE štandardov je zameraný na to, aby žiak rozumel ľudským, kultúrnym a spoločenským problémom súvisiacich s využitím technológii a naučil sa uplatňovať právne a etické princípy. Študenti:

podporujú a bezpečne, legálne a zodpovedne využívajú informácie a technológie,

preukazujú pozitívne postoje k využívaniu technológií, ktoré podporujú spoluprácu, učenie a produktivitu,

rozumejú potrebe celoživotného vzdelávania sa,

a preukazujú iniciatívnosť pre digitálnu príslušnosť

6. Technologické činnosti a koncepcie

Obsahové zameranie technologických činností a koncepcií sa orientuje na to, aby žiaci správne porozumeli podstate technologických postupov, technických systémov a operácií, ktoré v rámci nich môžu vykonávať.

Študenti:

preukážu správne porozumenie podstate technických systémov a spoľahlivo ich ovládajú,

vyberajú a efektívne využívajú aplikácie pri produktívnych činnostiach,

systematicky a logicky rozpoznávajú chyby a nedostatky systémov a aplikácií,

uvedomujú si presahy a činne prevádzajú priebežné znalosti v učení sa novým technickým systémom a technologickým postupom

(ISTE NETS*S, In: Javorský, 2011).


Informačná gramotnosť © 2012 PaedDr. Stanislav Javorský all rights reserved