ISTE NETS*S
Spoločnosť ISTE dlhodobo vyvíja štandardizáciu, ktorá definuje, čo predstavuje obsah digitálnej kompetencie žiakov NETS*S (National Educationa Technology Standards for Students). V súčasnosti sú štandardy predmetom medzinárodných diskusných aktivít s cieľom možností spolupráce v oblasti ich dosahovania, merania, či ďalšieho rozvoja.
1. Kreativita a
inovácie
Zameriava sa na
žiakove konštruovanie nových vedomostí a vytváranie produktov alebo výstupov na
základe existujúcich vedomostí a využívaním technológií.
Študenti:
• konštruujú nové vedomosti, vytvárajú
produkty alebo procesy na základe existujúcich
• vedomostí,
• osobne alebo skupinovo vytvárajú
originálne výtvory,
• využívajú modely a simulácie pre
komplexné porozumenie systémov a problémov,
• a identifikujú tendencie a predvídajú
možnosti (ISTE, 2007).
2. Komunikácia a spolupráca
Autori obsah
tohto štandardu vymedzujú na vzájomnú komunikáciu žiakov, spoluprácu s
rovesníkmi, či odbornú pomoc prostredníctvom digitálnych médií, či prostredí.
Študenti
využívajú digitálne médiá a komunikačné prostredia
• na komunikáciu a spoluprácu,
• na podporu individuálneho učenia,
• a na prispievanie k učeniu ostatných.
Obsah štandardu
je zameraný na praktické činnosti žiaka:
• vzájomne komunikujú, spolupracujú s
rovesníkmi, expertmi a pod. prostredníctvom digitálnych prostredí a médií,
• konzultujú informácie a myšlienky
efektívne so širokým fórom prostredníctvom rôznych digitálnych prostredí a
médií,
• rozvíjajú kultúrne porozumenie a
globálne povedomie komunikovaním so študentmi rôznych kultúr,
• a zapájajú sa do projektových tímov,
zameraných na vytváranie originálnych výtvorov alebo riešenie problémov
3. Informácie a ich vyhľadávanie
Tretí zo
štandardov je svojím obsahom primárne zameraný na to, aby žiaci aplikovali
digitálne nástroje na získavanie, hodnotenie a využívanie informácií.
Študenti:
• plánujú stratégie na vyhľadávanie
informácií,
• nájdu, organizujú, analyzujú,
hodnotia, syntetizujú a eticky využívajú informácie z rôznych zdrojov a médií,
• hodnotia a vyberajú zdroje a
digitálne pomôcky vhodné pre špecifické úlohy,
• a spracovávajú nájdené informácie a
vytvárajú výsledky
4. Kritické myslenie, riešenie problému a
vytváranie rozhodnutí
Definuje
obsahové zameranie na to, aby žiaci využívali kritické myslenie na plánovanie a
uskutočňovanie prieskumu, manažovanie projektov, riešenie problémov a
vytváranie odborných rozhodnutí využitím vhodných digitálnych nástrojov a
zdrojov.
Študenti:
• identifikujú, definujú skutočné
problémy a podstatné otázky pre výskum,
• plánujú a manažujú aktivity riešenia
alebo kompletizáciu projektu,
• zozbierajú a analyzujú informácie pre
riešenia a odborné rozhodnutia,
• a využívajú rozmanité procesy a
rozličné vyhliadky na skúmanie alternatívnych riešení
5. Digitálna príslušnosť
Piaty z ISTE
štandardov je zameraný na to, aby žiak rozumel ľudským, kultúrnym a
spoločenským problémom súvisiacich s využitím technológii a naučil sa
uplatňovať právne a etické princípy. Študenti:
• podporujú a bezpečne, legálne a
zodpovedne využívajú informácie a technológie,
• preukazujú pozitívne postoje k
využívaniu technológií, ktoré podporujú spoluprácu, učenie a produktivitu,
• rozumejú potrebe celoživotného
vzdelávania sa,
• a preukazujú iniciatívnosť pre
digitálnu príslušnosť
6. Technologické činnosti a koncepcie
Obsahové
zameranie technologických činností a koncepcií sa orientuje na to, aby žiaci
správne porozumeli podstate technologických postupov, technických systémov a
operácií, ktoré v rámci nich môžu vykonávať.
Študenti:
• preukážu správne porozumenie podstate
technických systémov a spoľahlivo ich ovládajú,
• vyberajú a efektívne využívajú
aplikácie pri produktívnych činnostiach,
• systematicky a logicky rozpoznávajú
chyby a nedostatky systémov a aplikácií,
• uvedomujú si presahy a činne prevádzajú priebežné znalosti v učení sa novým technickým systémom a technologickým postupom
(ISTE NETS*S, In: Javorský, 2011).
Informačná gramotnosť © 2012 PaedDr. Stanislav Javorský all rights reserved