Zhrnutie

Ikona prostriedku iDevice Kompetenčný matrix

V kontexte informačnej spoločnosti predstavuje nadobúdanie a rozvoj digitálnej kompetencie zrejmú potrebu.

 

 

Z teoretických štúdií vyplýva, že digitálna kompetencia je multidimenzionálnou, komplexnou a parciálnou kompetenciou. Vlastnosti je možné konkretizovať nasledovne:

  • multidimenzionálna- integruje kognitívne, medzipredmetové a spoločenské schopnosti a zručnosti
  • komplexná – potrebuje viac času a kontextuálnu rôznorodosť, než jej dopad začne byť evidentný
  • prepojená s ostatnými kľúčovými kompetenciami

Digitálnakompetencia spočíva v schopnosti:

  • skúmať a čeliť novým technologickým situáciám flexibilne
  • analyzovať, vyberať a kriticky hodnotiť informácie
  • využívať technologické potenciály na riešenie problémov
  • uvedomovať si zodpovednosť a akceptovať legislatívne práva na informácie
Konkretizáciu týchto schopostí predstavuje o.i. aj štandardizácia ISTE, špecializovaná na rôzne cieľové skupiny (NETS*S, NETS*T, NETS*A, NETS*C)


Ikona prostriedku iDevice Odporúčaná literatúra

1. International Society for Technology in Education. (2007). National Educational Technology Standards for Students [online]. Eugene: ISTE, 2007

2. Grabe, M., Grabe, C. (2007). Integrating Technology for Meaningful Learning. New York, Boston:Houghton Mifflin Company, 2007. 431 s. ISBN 978-0-618-63701-0.

3. Javorský, S. (2011). Možnosti rozvoja digitálnej gramotnosti žiakov v primárnom vzdelávaní. Rigorózna práca. Trnava, 2011. 105 s.

Informačná gramotnosť © 2012 PaedDr. Stanislav Javorský all rights reserved